Når man starter som trollingfisker, er der mange ting, man skal sætte sig ind i – ikke mindst når det drejer sig om indretning af båden. At lytte til de erfarne rotter kan derfor spare en for mange fejltagelser. Her får du historien om de overvejelser trollingfisker og medindehaver af Trollingcentrum – Michael Koldtoft har gjort i forbindelse med valg og indretning af sin trollingbåd.

Af Lars Laursen

Man høster som man sår. Michael og hans kammerat med et par flotte laks taget fra hans Galia.

Man høster som man sår. Michael og hans kammerat med et par flotte laks taget fra hans Galia.

DA MICHAEL skulle have ny trollingbåd, var kravet, at skibet skulle kunne håndteres af en mand, da han ofte fisker alene eller sammen med sine børn – samt at båden skulle være maksimalt seks meter lang.

Efter en del søgning fandt jeg en Galia 610, der er lige under seks meter, fortæller Michael. – Båden bliver produceret i Polen på et værft, der laver store luksus­yachts, men som har en sideproduktion af mindre glasfiberbåde – Galia.

Når man skal gå og hygge med indretning af sin trollingbåd er en stor opvarmet garage den bedste makker, man kan få. Det ved Michael Koldtoft.

Når man skal gå og hygge med indretning af sin trollingbåd er en stor opvarmet garage den bedste makker, man kan få. Det ved Michael Koldtoft.

En tung trollingmaskine

Galia 610 HT er bygget af håndoplagt glasfiber, og med en skrogtykkelse på 8,5 mm vejer den 1300 kilo uden motor, hvilket er noget tungere end andre både på seks meter. Den indbyggede ruststålfri tank er på 200 liter, så med fuld tank, batteri, fiskegrej og påhængsmotor, skal der lægges godt 500 kg. til. En anden detalje, der også vejer, er skydedøren til kahytten, som er i tykt glas. Det giver en total vægt på over 1800 kg, hvilket så igen kræver en halvstor trailer på 2500 kg. Så er langt de fleste familiebiler sorteret fra, når sådan et sæt skal køres af sted på landevejene. Kun større 4-hjulstrækkere eller store kassevogne kan trække sådan en trailer, og det betød da også, at Michael måtte skifte sin Suzuki 4-hjulstrækker ud med en stor kassevogn. Hvad gør man ikke for at få den perfekte fiskemaskine…

Båden er udstyret med to Simrad NSS mulitifunktions instrumenter – en 12 tommers master-enhed i kahytten og en mindre 7 tommers slaveenhed på dækket, som ses her. Den lille skærm viser et realtime billede af masterenheden, og herfra kan man styre alt – incl. autopiloten.

Båden er udstyret med to Simrad NSS mulitifunktions instrumenter – en 12 tommers master-enhed i kahytten og en mindre 7 tommers slaveenhed på dækket, som ses her. Den lille skærm viser et realtime billede af masterenheden, og herfra kan man styre alt – incl. autopiloten.

Båden er en walk around-båd, og der er fin passage rundt om styrehuset. Et højt og solidt søgelænder gør, at man altid kan finde håndfæste. I stævnen er der i hver side af båden monteret udvendige fenderholdere, så fenderne altid er lige ved hånden. Læs mere om båden på www.galia610.dk

Michael har brugt meget tid på få justeret traileren – en 2500 kilos Brenderup – både så båden ligger optimalt, men også så den kan søsættes uden at hjulsættet dækkes af saltvand.

Optimeret indretning af fiskebåden

Indretningen er gennem hele opbygningsprocessen blevet vendt og drejet, så alt er monteret mest hensigtsmæssigt.

– Da jeg valgte motor, var det vigtigt for mig at få en med lav vægt, støjniveau og brændstofforbrug – samt en motor med start­spærre, for at forebygge tyveri, fortsætter Michael. – Da Yamaha er de eneste motorer med start­spærre, indkredsede valget sig hurtigt til en Yamaha F150 hk 4-takter.

Kahytten giver fin plads til at to voksne lystfiskere kan sove godt. Med opvarmning fra fyret bliver der let over 20 grader, så der kan overnattes 365 dage om året – minus de dage hvor vandet er stift

Kahytten giver fin plads til at to voksne lystfiskere kan sove godt. Med opvarmning fra fyret bliver der let over 20 grader, så der kan overnattes 365 dage om året – minus de dage hvor vandet er stift

Yamaha F150 har godt 30% flere HK end Yamaha F115, der er testet som markeds bedste motor i klassen. Kraftoverskuddet gør, at båden, som jo ikke er en let båd, allerede planer omkring 3100 omdrejninger, og en marchfart på 20-22 knob sejles ved 3500-3700 omdrejninger. Denne lave motorgang gør, at der spares penge på udgiften til benzin. Til sammenligning sad der en Suzuki 115hk på Michaels tidligere båd, og brændstofforbruget er nedbragt med over 30% på den nye båd. Det bliver til mange kroner, når man er på vandet 40-50 dage om året.

Når motoren går i trollingfart, kan Yamaha F150 dårligt høres, og kun kølestrålens rislen afslører, at den er i gang. Ved 20-22 knob er den stadig næsten lydløs, og man kan sagtens stå lige ved siden af den og føre en samtale uden at hæve stemmen. Når der gasses helt op, er man ikke i tvivl; F150 har den vildeste råstyrke, griner han.

Startspærren er helt unik hos Yamaha. Det er den eneste motor på markedet, som fra fabrikken er udstyret med en startspærre, som er integreret i motoren. Den fungerer på den måde, at du med en fjernbetjening kan låse motoren, så den er helt umulig at få startet. Så med mindre tyven stjæler fjernbetjeningen også, så er motoren værdiløs for ham. Dette er nok den vigtigste beskyttelse mod de tyvebander, som fjerner mange motorer fra bådene.

 

Friluftsland

 

I-phonen kan tilsluttes sonic-hubben, og så er der er musik i båden. Vil du have mere musik med, er det bare at supplere med et USB stik. Iphonen kan også oplades i hubben.

I-phonen kan tilsluttes sonic-hubben, og så er der er musik i båden. Vil du have mere musik med, er det bare at supplere med et USB stik. Iphonen kan også oplades i hubben.

Sikkerheden er altid vigtig – især når man sejler langt ud. En ekstramotor er derfor en rigtig god ting, hvis man fx skal alene på langtur til fx Rügen, Møn og Simrishamn. Når det er sagt, så er 4-takts motorer nu om dage tit så pålidelige, at risikoen ved at sejle uden ekstramotor i mange tilfælde er begrænset. Jeg har derfor fravalgt en ekstra motor, men sikrer mig til gengæld altid, at der er andre både i området, når jeg tager på langfart, så jeg ved, at der er nogen som kan hjælpe, hvis uheldet er ude

Båden har en 100 liters vandtæt brønd på den ene side af dækket, der kan bruges som opbevaringsrum til fisk. Desuden er der plads til en større Iglokøleboks på dækket, der samtidig kan bruges som bænk.

Downriggere, stangholdere og GPS i super laksekvalitet

Som downriggere og stangholdere i hver side af båden, har jeg valgt systemet Berts, uddyber Michael. – De monteres i en skinne og kan placeres efter fiskerens ønske eller på forskellige måder til bestemte former for fiskeri. Ude agter på tværs af båden, har jeg også monteret en skinne, der bl.a. bruges til parkering af de elektriske Scotty downriggere, når båden ligger i havn, så de ikke sidder i siden og gnubber op af molen eller ligger og fylder i båden

Når man har en hardtop båd med mulighed for at lukke en farvet glasdør, så kan det være lidt svært at aflæse instrumenterne foran rattet. Denne udfordring har Michael løst med to nye Simrad NSS mulitifunktions instrumenter på 12” i kahytten og en mindre på 7” på dækket tilsluttet Power Control, hvor man selv kan bestemme, hvilke apparater, som styrer de andre. Den store 12 tommers skærm i kahytten er normalt sat som »master« og 7 tommeren på dækket er typisk »slave«. Til dette set-up har jeg via netværket tilsluttet radar, autopilot samt Lowrance Sonic Hub. Sidstnævnte gør, at man fx kan tilslutte sin I-phone med tilhørende apps og musik til netværket. Når man så tænder masteren, giver den automatisk besked til 7’eren om at tænde. Alle tekniske instrumenter kan aflæses og betjenes fra dækket herunder også autopiloten.

Under dørken ude agter er næsten al ledig plads brugt til den store 200 liters tank og en lille 12 liters dieseltank til bådens fyr.

Under dørken ude agter er næsten al ledig plads brugt til den store 200 liters tank og en lille 12 liters dieseltank til bådens fyr.

– Garmins nye GTU 10 GPS-tracker har jeg også fået installeret i båden, fortsætter Michael. – Den har alle de finesser, jeg kan ønske mig – samtidig med at prisen på 1.500 kroner er rimelig. Den årlige drift udgør et abonnement til Garmin på $39, som bl.a. inkluderer 50 sms’er pr. måned.

Nogle af de krav jeg har til en GPS tracker er funktionen »Live Trace«. Det betyder, at man på en PC inde på land kan slå op, hvor båden befinder sig netop nu – og samtidig kan se historikken på bådens bevægelser. Garmin har også lavet en App. til Iphone, så man kan se via mobilen, hvor båden er

Et andet krav jeg har, er at trackeren skal sende en sms i det sekund båden forlader et givent sted. Dette kaldes hos Garmin for et »GEO-hegn«. Der er mulighed for at oprette mange GEO-hegn på din personlige hjemmeside hos Garmin, hvilket giver en rigtig god sikkerhed og god info hjemme, hvis man glemmer at ringe hjem for at sige, at man rent faktisk er kommet i havn.

Man kan få den til at sende position for hvert 5 sek. hvis det er det du ønsker, men du kan også spare på strømmen, og nøjes med at få den til kun at »vågne«, når den forlader et GEO-hegn. Det siger sig selv, at det er ekstremt strømbesparende at bruge den mulighed, og den kan sagtens holde strøm i op til 6 uger af gangen. Du får automatisk en sms, når den er ved at løbe tør for strøm. En rigtig god detalje er, at du kan følge, hvad strømniveauet og sendestyrken er direkte fra din personlige hjemmeside. Du kan også få længde og breddegrad, hvor den befinder sig netop nu og tilbage i tiden,

Trollingbåd perfekt til overnatning

Simrad NSS multifunktionsinstrumentet i kahytten giver knivskarpe skærmbilleder - med mange gode brugerdefinerede indstillinger – her en splitscreen med ekkolod og plotter/søkort.

Simrad NSS multifunktionsinstrumentet i kahytten giver knivskarpe skærmbilleder – med mange gode brugerdefinerede indstillinger – her en splitscreen med ekkolod og plotter/søkort.

– VHF-radioen – en Navicom RT650 med trådløst håndsæt – bor i kahytten, og det er ikke meningen, at den stationære VHF skal bruges på dækket, pointerer han. – Med dette apparat medfølger nemlig en transportabel enhed, hvor trådløs kommunikation er mulig overalt på båden. Samtidig kan den faste VHF-radio bruges, når man opholder sig i kahytten.

Da jeg ofte overnatter i båden, er der monteret et fyr i kahytten. Mit valg faldt på Eberspächer Airtronic D2. Det er ikke det billigste mærke på markedet, men den er noget af det mest lydløse, og så koster det kun et par liter dieselolie at varme kahytten op i næsten et døgn, slutter Michael Koldtoft, som gerne giver tips og tricks til indretning af trollingbåden på telefon 27 20 08 78 eller via www.trollingcentrum.dk.

    Modtag fiskepost med nye artikler

    Nu er du tilmeldt.

    Share This