Jörgen Larsson fra Westin er en sand mester til softbaitfiskeri. Denne fine sandart er taget på dropshot, der kan væe en super metode i foråret.

Har du ikke dropshot i dit repertoire af fisketeknikker til sandarten, så får du her et godt råd: Se at komme i gang – du kommer ikke til at fortryde det. Metoden er ikke kun effektiv – den er også sindssygt sjov!

AF JÖRGEN LARSSON

MIN FØRSTE SANDARTTUR med dropshot blev gennemført på en forårsdag. Solen skinnede fra en skyfri himmel og søen lå stille som et nypudset spejl. Allerede tidligt på morgenen antydede en hurtig stigning i temperaturen, at vi skulle få sommerlignende forhold op ad dagen. Sammen med min fiskekammerat plejer jeg hvert forår at bruge et par dage på en sø med grove sandarter. Normalt fisker vi langsomt spinnefiskeri med woblere, men i år havde vi andre planer.

Under en tur tidligere på måneden, hvor vi fiskede med wobler, havde jeg fået overbevist både ham og mig selv om, at dropshot burde fungere til at overliste de svære sandarter. Situationen var oplagt til at prøve en ny metode. Hvis ikke sandarterne huggede på en wobler, kunne et velpræsenteret softbait måske gøre udslaget? Det var på tide at teste dropshot-teknikken.

Mens vi glider ud på søen, bestemmer jeg mig for at holde fast i dropshot og stå imod fristelsen til at falde tilbage på de gammelkendte teknikker. Selvom Ronnie skulle gå tilbage til wobleren og begynde at fange den ene sandart efter den anden, vil jeg holde fast og giver dropshot en reel chance.

En markør er god til at afmærke hvor man har set sandarter på ekkoloddet

En markør er god til at afmærke, hvor man har set sandarter på ekkoloddet.

VI STYRER mod en af søens sikreste sandartgrunde og smider en markør på det laveste sted. Båden ankres op, så vi kan fiske skrænten op mod det lave parti af. Skrappe farver virker bedst i den humusfarvede sø, så både Ronnie stangen. Vi har ingen kontakt med fisk. Hverken langs kanten eller på plateauet.

Efter en times tidmister Ronnie tålmodigheden og finder sin woblerstang frem igen. Selv klør jeg på – fast besluttet på at fange min første sandart på dropshot. Lidt senere, mens taklet er fisket halvejs ind til båden, mærker jeg, at der er noget, der forsigtigt nipper til jiggen. Jeg fisker taklet yderligere et par decimeter ind, og når lige at tænke, at det måske bare var indbildning, da jiggen bliver taget stenhårdt!

FIGHTEN er svær på den lette udrustning, men til sidst kan jeg lande en imponerende hanfisk. Sandarten kommer en tur i vejeslyngen og må stå model til et par billeder, inden den ryger retur. Jeg er lettet og lykkelig – vægten viste lige over seks kilo. Hvilken premierefisk!

Sandart på dropshot

Endnu en sandart på dropshot til Jörgen Larsson.

ISEN ER BRUDT, og det føles pludseligt som en selvfølge at fortsætte med dropshot. Selvom Ronnie fortsat er en anelse skeptisk, har jeg for mit vedkommende tiltro til den noget anderledes fisketeknik. Og mens jeg giver metoden min fulde opmærksomhed, veksler min fiskemakker mellem jig og wobler resten af dagen.

Fiskeriet er fortsat trægt, og mange af de ellers sikre pladser vi prøver, er unormalt fisketomme. Vi kæmper og belønnes med sporadiske hug samt enkelte sandarter. Når den varme forårsdag til sidst er til ende, har vi landet fem fine fisk. Ikke noget at prale med antalsmæssigt, men i mine øjne har turen alligevel været givende. Samtlige fem fisk er nemlig fanget på dropshot. Da vores velprøvede woblere ikke virkede, reddede farverige jigs dagen. Jeg har fået de svar jeg søgte, og fået en værdifuld tro på sagen – samt masser af inspiration til at lære mere om den spændende jigteknik.

DROPSHOT er i alt sin enkelhed en uhyre effektiv fiskeform, som kan praktiseres både fra land og fra båd. Formodentligt er det også årsagen til, at metoden er blevet så hurtigt populær ude i Europa. Med rigtigt tilpasset udrustning og teknik kan man uden større problemer fange både aborrer og sandart i nærmest alle typer fiskevande.

En anden og mindst lige så vigtig årsag til at jeg kan lide metoden, er underholdningsværdien. Dropshot er vildt sjovt! Fiskeriet er aktivt, og du bestemmer selv, hvordan jiggen bevæger sig ved hjælp af stang og takel. Sandarthugget er ofte stenhårdt, og på det lette grej bydes man på en herlig fight – også selvom fisken ikke er enorm. Kan det blive bedre?

Sandart på dropshot

STANGEN er efter min mening det vigtigste værktøj for at få teknikken til at fungere. En dropshotstang skal have en hurtig og relativ stiv klinge med en blød og følsom top. Er stangen for blød og dyb i aktionen, er det svært at få fart på jiggen og fiske taklet hjem med kontrol. En stang med forkert aktion forringer også dine chancer for at kroge fisken. En stang på cirka 8 fod er god til bådfiskeriet, mens den godt må være 9 til det landbaserede fiskeri. På stangen skal der sidde et lille fastspolehjul

TAKLET FISKES HJEM med små håndledsbevægelser, så loddet etapevis slipper og hopper frem over bunden. De små nøk laves med slækline, men uden at kontakten med taklet går tabt. Huggene falder ofte i pauserne. Altså: nøk-nøk – spol løsline ind – pause nogle sekunder – og gentag derefter bevægelsesmønstret. Brug små stangbevægelser og varier tempoet. Nogle gange fungerer lange pauser bedst, mens det andre gange er højere fart, som giverdet bedste resultat.

Nogle gange slæber jeg bare taklet hjem over bunden uden at nøkke det, mens hugget andre dage falder, når du har rystet jiggen forsigtigt uden at flytte taklet. Det findes egentligt ikke noget rigtigt og forkert, når det gælder dropshot. Prøv dig frem og forsøg at knække koden på dagen.

BAITS OG KROGE til dropshotfiskeri findes der rigelig at på markedet. Jeg har dog med ganske få undtagelser hentet allemine dropshotbaits blandt de agn, jeg normalt bruger til vertikalfiskeri.

Indtil nu har jeg brugt softbaits med lige eller kløvet hale og minimal bevægelsesmønster. Kombineret jigkroppe minimal bevægelse, men på et dropshottakel forandres denne gang dramatisk. På en let enkeltkrog uden hæmmende belastning, liver baitet op og bliver pludselig uhyre livligt.

Sandart på dropshot

Dropshot teknikken kan være et super effektivt es til sandarten her i april.

Jeg lader baitets udformning bestemme, hvordan jeg monterer den. Modeller af blødt materiale fortrækker jeg at præsentere på en offset-krog. I begyndelsen var jeg mistænksom overfor den underlige krog, men efter noget tid måtte jeg sande, at den fungerer ypperligt i kombination med bløde jigs, som let glider ned af krogen ved hug. Jeg fortrækker kroge med stort kroggab i størrelse 2/0-4/0.

SOFTBAITS i hårdere materiale takler jeg med en enkeltkrog i »næsen« og en lille trekrog lidt længere nede på kroppen. Stingerforfanget laver jeg af 0,36 fletline, som fæstnes lige bag enkeltkrogens modhager. Mindre jigs monterer jeg med en enkelt krog i »næsen«.

TAKLER TIL DROPSHOT bindes af 0,35 mm fluorocarbon. Hug, fight og besværlig bund slider hårdt på taklet, så jeg ser ingen grund til at bruge tyndere diameter til sandart.

Taklet monteres på hovedlinen med en lille svirvel. Hele konceptet med dropshot er bygget på kontrol og kontakt med taklet. Jo tungere lod du har, desto lettere bliver det at fiske med strakt line. Men hvis loddet er for tungt, bliver det for svært at bibeholde følelsen og fiske det hjem med små stangbevægelser. Derfor bør du altid stræbe efter at anvende så let et lod som vind, strøm, dybde og kastelængde tillader.

Jeg holder mig som regel til lodder på 8-15 gram, eftersom meget af følelsen fosvinder med tungere lodder. Til at starte med vælger jag stavformede lodder, da de ikke sidder fast i bunden så ofte. Mærker jeg, at jeg har svært ved at spænde linen op og taklet ligesom rutsjer over bunden, skifter jeg til et dråbeformet lod. Forskellen mellem stav- og dråbeformede lodder er overraskende stor, og et skift giver en mærkbar forskel i kontakten med taklet. Mange gange er det altså nok at skifte model på loddet i stedet for at gå op i vægt.

DE SPECIELT FORMEDE HÆGTER, som kendetegner alle lodder udviklet til dropshot, gør det muligt at klemme linen fast. Selv fisker jeg oftest med jiggen 30-50 centimeter over loddet, men den finurlige lineklips gør det enormt enkelt at justere afstanden. Står fiskene et stykke over bunden, er der ingen hindring i at prøve et længere takel og præsentere jiggen højere i vandet.

Efter nogle år, hvor jeg udelukkende har koncentreret mig om pelagisk vertikalfiskeri, er jeg igen begyndt at dyrke det bundnære jigfiskeri – og det viser sig, at dropshot er et velfunderet supplement til det bundbaserede fiskeri. Ved flere lejligheder har dropshot både givet flere og større sandarter end normalt vertikalfiskeri. Pladser, der kaster sandarter af sig ved normalt vertikalfiskeri, er også interessante for dropshot. Det kan fx være stengrunde,skrænter og andre partier med hård bund, som samler sandarterne. Det er tit en god idé at lægge en markør ud på en hot plads, for derefter at fiske området af med begge metoder.

JEG PLEJER at styre båden op i vinden med elmotoren, samtidig med at jeg vertikaljigger. Når området er passeret, skifter jeg over til dropshot og driver tilbage over samme område med taklet slæbende over bunden. Bortset fra, at man ikke tager line ind anvendes samme teknik som ved kastefiskeri. Et par lette nøk efterfulgt af en pause. Drivmetoden er desuden god til at afsøge større områder.

I hård vind fungerer det bedst at ankre op og kastefiske. Fordelen ved bådfiskeri er, at man kan ankre nær de hotte områder. Derfor behøver du ikke kaste så langt, hvilket muliggøre lettere lodder og bedre kontrol. Er du den lykkelige ejer af en frontmonteret Minn Kota med I-pilot, kan du udnytte ankerfunktionen for at holde båden på passende afstand af aktuelle område, mens du kaster.