Efter utallige nedtællinger på Facebook, nybundne fluer og skærpede trekroge – uden modhager … oprandt en længe ventet 16. april 2012 – endelig. Rapporterne er væltet ind – hvilket én time inden deadline kulminerede med den største danske fluelaks nogensinde på 20,4 gode danske kilo fra Skjern Å.

Af Lars Chr. Bentsen

Hobie Outback fiskekajakker.dk

Jacob Lorentsen med sin imponerende 15 kilos laks fra Herning SF’s vand på Skjern Å.

Storåen med glimrende premierefiskeri

PREMIEREN på de tre store åer – Varde Å, Skjern Å og Storå, skulle det vise sig at blive en meget varieret affære. Fra nord fiskede Storåen fint på premieredagen. De yderste stykker ved Nr. Vosborg og Vemb Lystfiskerforening, gav ikke det store. Laksene havde tydeligvis haft travlt med at komme op og stå på Holstebro og Omegn Lystfiskerforenings fiskevand. Her blev der taget en del fisk, og mens vi gik og fiskede på Nr. Vosborgs stykket, tikkede en del sms’er ind om fine fisk længere oppe i systemet. Et hurtigt kik på fangstrapporterne på hjemmesiden fra Sammenslutningen ved Storå bekræfter dette billede. Premierefangsterne var kendetegnet ved flotte, blanke laks fra 7-10 kg, toppet af en fantastisk laks på 15,8 kilo

Lidt længere mod syd i Skjern Å var billedet – trods en flot premiere i Storåen, et helt andet. Det tidlige morgenfiskeri var præget af koldt vand og frostvejr, men det holdt ikke laksene tilbage. – Da jeg ankom til min valgte fiskeplads omkring kl. 06.30, stod der allerede to fiskere med krumme­stænger, fortæller Bjarne Laursen. Korsholm havde valgt at alle, der indvejede deres laks i butikken, modtog et gratis skydehoved fra Guideline. I Korsholm havde man omkring kl. 15 indvejet ca. 30 laks, og en hurtig optælling på fangstrapporten for Skjern Å Sammenslutningen, viser, at premieredagen har givet omkring 70 laks – heriblandt en flot laks på 15,3 kilo. Dagen efter premieren gav åen en flot laks på 16 kilo til Matt Peschcke-Køedt. Kort sagt har premieren i Skjern Å vist oversteget alles drømme og forventninger.

Stille laksepremiere i Varde Å

Olaf Solberg med Danmarks største fluelaks på 20,4 kilo taget d. 19. april i Skjern Å. Ved redaktionens afslutning d. 19. april var der allerede fanget 148 laks ud af 2012 kvoten på 400 fisk. Hvis det gode fiskeri fortsætter, er kvoten nok opbrugt, når du læser dette. Følg med på www.skjernaasam.dk

I VARDE Å var billedet igen et helt andet. I skrivende stund er der blot indberettet 9 laks. Hvad årsagen er til det skuffende premierefiskeri er, er der naturligvis ingen der ved, man vandstanden har været temmelig lav gennem det sidste af vinteren og frem til premieren. Dertil skal naturligvis lægges de mange kilometer nyt vand, som laksene kan fordele sig på. Om det skuffende fiskeri skyldes færre opgangslaks, større spredning – eller en kombination, vil naturligvis blive gætværk, men håbet er naturligvis i Varde, at den lave vandstand har afholdt laksene fra at trække op, og at man derfor kan håbe på et godt forårsfi­skeri, hvis ellers der kommer lidt nedbør

Generelt set var der, i forhold til 2011, kun ganske få fangster af nedgængere i år, hvilket sandsynligsvis hænger sammen med at premieren er udskudt lidt over to uger.

Kæmpe laks fra Skjern Å

Kaj Verner Lauridsen var en af de få, der havde heldet og dygtigheden til at lande en premierelaks i Varde Å, på 8,2 kg og 92 cm.

EN TIME INDEN DEADLINE fik vi rapporter fra både Seatrout Herning og Korsholm om en 20,4 kilos laks taget af nordmanden Olaf Solberg i Skjern Å. – Fisken huggede i det første sving opstrøms Gjaldbæk Bro på en Green Highlander bottletube flue fisket med en str. 8 krog, fortæller Olaf til Fisk & Fri. – På premieredagens to første dage vrimlede det med fiskere ved åen, fortsætter han, – men på trediedagen var jeg fuldstændig alene ved åen. Jeg fiskede med en synke 1 line, fast sink polyleader og en 0,30 mm forfangsspids og fighten to omkring 45 minutter. Da jeg var alene måtte jeg håndlande den kolossale fisk, men da jeg prøvede at gribe om halen kunne jeg til min skræk konstatere, at haleroden var så tyk, at jeg ikke kunne nå omkring den. Jeg var derfor nødt til at kane den ind til siden, sætte mig oven på fisken og tage et solidt greb i gællerne. Idet jeg baksede fisken på land, slog den så voldsomt, at jeg røg en halv meter op i luften – og tilbage i vandkanten, men op kom den til sidst!

Matt Peschcke-Køedt med sin flotte laks på 16 kilo taget lige opstrøms Borris Kro

Fisken blev fanget på en 13 fods # 8-9 Salmon Fighter fra norske Streamstick og hjulet var et Guideline Hydra

– Jeg har giftet mig med en dansk pige og har derfor boet i Danmark, afslører Olaf. Ved den lejlighed har jeg lært Skjern Å godt at kende samt fået en del laks på fluestangen. For et stykke tid siden flyttede min kone og jeg dog tilbage til Norge, men jeg tager stadig til Danmark for at fiske laks sammen med min svigerfar Ole Jørgensen fra Vorgod Østerby – og det har jeg ikke fortrudt, slutter Olaf sin beretning til Fisk & Fri.

Storåen har også fisket rigtig godt, og ved redaktionens afslutning var der fanget 41 ud af 2012 kvoten på 170 laks. Følg med i fangsterne på www.svstoraa.dk.