Drømmer du om at fiske i storslået vild natur med chance for at møde både bjørn, ulv, bæver og ikke mindst elge, er der ingen grund til at betale i dyre domme for at rejse til Canada eller Alaska. Ta’ til Trysil i Norge.

Af Bo Troelsen

Vildmarken ved Trysil byder på fantastiske naturoplevelser i sommernatten

JEG STÅR midt i den gyldne skumringstime med min tørfluestang ved bredden af en af de smukke elve i Trysil Kommune, og betragter med spænding min nymfeflue drive langsomt ned mod en ringende stalling. Tusmørket er ved at sænke sig, og pludselig hører jeg noget komme ned mod mig fra den mørke skov bag mig, der går næsten helt ned til elven. Alle mine sanser bliver med et vakt, da jeg kan høre på lyden, at den kommer fra noget, der helt sikkert er større end selv den største lystfisker, og jeg ved, at jeg helt sikkert fisker i et område af Trysil, hvor der flere gange er set en hunbjørn med unger.

Naturområde i bjørneland

Stalling er der masser af i Trysil – og de hugger på både nymfer og tørfluer.

Selv om jeg holder meget af bjørne, har jeg ikke noget ønske om at komme på tværs af en mulig sur bjørnemor, så jeg vader så langt ud i elven, som jeg kan, og trækker sidelæns væk fra lyden, der kommer nærmere. Med et kan jeg se de små træer og buske, der står som en bræmme mellem skoven og elven, begynde at bevæge sig, og pludselig dukker en elg forsigtigt frem mellem buskene.

Der undslipper mig et højlydt »for satan da«, der med det samme får elgen til at trække mulen til sig og hurtigt fortrække tilbage til skoven, hvor den kom fra. Jeg begynder stille og roligt at vade i land, mens min puls prøver at kommer ned på sit naturlige leje igen. Jeg beslutter mig for at stoppe fiskeriet for den dag og tage tilbage til aftenskaffen hos min familie i hytten – mæt på endnu en dags fiske oplevelser i denne fantastiske norske vildmark.

Trysil giver alle muligheder for førstehåndsoplevelser med vild natur og dyreliv – elge ikke mindst

Vandet i mange af de små vandløb er så rent, at man roligt kan drikke det.

DET ER SOMMEREN 2011 og jeg var blevet inviteret til Trysil af min gode ven Espen Eilertsen, der er indehaver at fiske guide firmaet Call Of The Wild, for at opleve de fantastiske muligheder der er for at kombinere en sommerferie med sin familie, hvor man både får tid til at fiske i noget nær de perfekte fiskevande, samtidig med at man kan give hele familien en ordentlig en på natur opleveren. Mine to hjemmeboende drenge har været med i Norge før, og jo mere jeg fortalte om turen, desto mere plagede de om at komme med.

Vi ankommer til Trysil Hyttegrend på Øråneset tidligt om morgenen efter at have kørt hele natten fra færgen i Larvik. Espen tager imod os med morgenkaffe på terrassen – og han har forberedt et super program for os med både land- drift- og flyderingsfiskeri samt familieaktiviteter som fx elg safari med sporhund, bæver safari i kano, på ridetur i fjeldene for at se efter bjørne hi

Det hyggelige værtspar Marit og Bjørn Brenneng, der ejer Trysil Hyttegrend, viser os derefter til rette i den skønne lystfiskehytte, der skal være vores hjem den næste uge.

Brun bjørn er der en hel del af ved Trysil, men du skal være heldig for at se dem.

BJØRNE er der mange af i Trysil, men alligevel skal man være heldig for at se dem, da de er utrolig sky. I den uge vi er der, bliver der dog skudt to problem bjørne, som nedlægges kun 800 meter fra en elv, hvor Esben og jeg fiskede

Dagen efter skal vi på en elg­safari med Tor Arne Myrheim, som er professionel sporhundefører. Her bliver det helt uventet til nærkontakt med bjørn: Vi havde aftalt med Tor, at vi skulle mødes om aftenen hjemme hos ham og følges op til en gammel nedlagt tømmer vej i hans minibus, for at se om vi kunne spore en elg med hjælp af en af hans fantastisk dygtige sporhunde.

Mange steder kan en flydering være en stor fordel – når fiskene ringer liiiige uden for kastevidde.

Allerede før Tor har stoppet bilen på tømmervejen, får drengene øje på en elg ko med kalv på en højderyg 100 meter fra, hvor vi befinder os. Vi kommer hurtigt ud af bilen, og Tor får selen lagt på sporhunden, hvorefter turen går op mod det sted, hvor vi observerede elgene, som nu har gjort sig usynlige. Da vi kommer op, hvor elgene stod, finder hunden hurtigt deres spor, og vi kan til vores store overraskelse se et sæt friske bjørnelapper oven i elg sporene. Sporhunden, der er ufattelig dygtig, gør ikke af bjørnen, men nøjes med at stille sig i den retning dyret er og rejse børster, så Tor ved, at det er et rovdyr, der er tæt på.

Vi kan hverken se elgene eller bjørnen, så vi beslutter at følge sporet langs højderyggen. Her finder vi både et bjørnehi der har været i brug sidste vinter og frisk bjørne lort. Da vi har fulgt højderyggen et stykke vej, bliver bevoksningen tættere. Hunden er på sporet af bjørnen, som går foran os. Men så markerer hunden, at bjørnen begynder at kredse rundt om os: Nu er det bjørnen, der følger vores spor..

Dette er en meget normal adfærd for bjørne, når de vil danne sig et overblik over situationen, men noget der får adrenalinen til at stige hos os alle. Vi beslutter os derefter til at gå tilbage til tømmervejen igen, da elgene nu er langt væk. Da vi kommer ned til vejen igen, bliver vi stående lidt for at se, om bjørnen dukker op. Den viser sig desværre ikke, så vi får ingen fotos den dag, men vi har haft en fantastisk oplevelse, der er de færreste forundt.

Bæveren – en norsk safari

Der er gode muligheder for at se bæver i Trysil og de mange bi-elve. Vil man tæt på, foregår det lettest fra kano.

BÆVERSAFARI skal vi selvfølgelige også på. Efter en helt igennem perfekt fiskedag, hvor jeg har tilbragt dagen på en større sø i flydering efter ørred, tager jeg efter en hurtig gang aftensmad med familien tilbage til søen. Denne gang sammen med fruen og ungerne samt en guide fra Villmarkskompaniet, der skal hjælpe os med at opspore de sky bævere. Fruen og ungerne sejler i en kano for dem selv, mens jeg deler kano med guiden.

De smalle kanoer glider næsten lydløst over den smukke sø, mens solen synker ned i horisonten og kaster et skær af guld over søen. Vi nyder det fantastiske natursceneri der udspiller sig for os. Vi sætter kursen mod nogle sidekanaler til søen, hvor der skulle ligge nogle bæverhytter. Kanoerne bevæger sig lydløst gennem de sivbevoksede kanaler, da vi pludselig ser nogle bevægelser i vandet. Endelig får vi set nogle af de sky bævere, der svømmer rundt ud for deres bolig. Men pludselig, som et lyn fra en klar himmel, lyder der nogle høje klask i vandet. Vi er blevet opdaget, og en vågen bæver alarmerer de andre ved at banke den brede hale i vandet med et højlydt klask, så alle dyrene forsvinder. Men vi fik hvad vi kom efter og ror hjem igen til lune boller og kakao.

Den gyldne time er også ved Trysil et tidspunkt, hvor det gælder om at være ude med stangen.

FJELDFISKERI OG RIDNING er programmet for den sidste dag. Jeg har tilbragt formiddagen med Esben og hans guide elev på Trysil i en af driftbådene, hvor vi har fisket Czech-nymfe. Den effektive metode går ud på at fiske med belastede nymfer, og vi lander flere gode stallinger, som alle bliver sat ud igen. Da Esben skal til at lande en pæn stalling, ser vi pludselig en gedde angribe den – men det mest fantastiske er dog, at det lykkedes at lande begge fisk

Senere på eftermiddagen står den på en fire timers ridetur i skoven og på fjeldet – en tur, hvor vi virkelig kan mærke den nære kontakt med naturen. Vores to sønner, der praktisk talt ingen ride erfaring har, finder hurtigt hestenes rytme og kan snart nyde turen i fulde drag. Efter en helt igennem perfekt tur, hvor vi er blevet underholdt med mange gode naturfortællinger af vores to guider, kan vi tilbage ved Trysil Hestecenter stige af hestene og takke for en fantastisk tur

Som afslutning på en helt fantastisk ferie, tager vi til Radisson Blu Resorts Badeland, der ligger på Trysil fjeldet for at blive blødt op i vores lidt ømme lår og bagdele efter rideturen. Det er også en kanon oplevelse, især for drengene, da Radisson Blu Resort har Norges eneste indendørs surfebølge Flow Rider, hvor man kan surfe indendørs.

Også ulve kan man være heldig at se i området omkring Trysil.

Tørfluefiskeri i særklasse efter den smukke stalling

En høgeugle holder udkig fra sit hul. Har man øje for det, er der masser af muligheder for at opleve det spændende dyreliv.

Stalling og ørred fiskeri: Efter stallingen blev total fredet i Danmark, har flere og flere tørfluefiskere vendt opmærksomheden mod vore nordiske broderlande, hvor der heldigvis stadig er masser af denne smukke fisk tilbage. Især Norge er blevet et yndet sted at rejse hen på grund af den store bestand af de majestætiske stalling, der findes her

Stallingen er let genkendelig på sin lange og høje rygfinne. Den kan blive op til 60 cm lang og veje op til ca. 3,5 kg. Den trives bedst i koldt og iltrigt vand, hvor den fortrinsvis lever af insekter, hvilket gør den til det oplagte bytte for tørflue fiskeren. Stallingen er en fortrinlig spise­fisk, som bør tilberedes lige efter fangsten, fordi kødet ellers hurtigt fordærves. En friskfanget stalling har en svag duft af timian

Man kan fange stalling på både orm og små spinner, men tørfluefiskeriet er den mest udbredte metode. Mit foretrukne udstyr er en 9 fods #4/5 stang med et #3/5 fluehjul samt en DT #5 flydeline. Når du ser/mærker en stalling tage din flue, skal tilslaget falde lynhurtigt, da fluen ellers bliver spyttet ud igen, for stallingen er en sand mester i at opdage bedraget

En meget yndet metode, hvis du fisker fra båd i Trysil elven, er at lave et forfang med to belastede nymfer med en strike indikator. Man fisker ved at lade den nederste nymfe bumpe hen af bunden, mens man driver langsomt af sted i båden. Med denne metode kroger fisken oftest sig selv. Mine favorit fluer til stalling fiskeriet i Trysil og Finnmarken er Klinkhammer, Europea 12, Superpuppen, Flyvemyren, Streaking caddis, Døgnflue og Adams

Når du fisker efter stalling i Norge, må du heller ikke snyde dig selv for det fantastiske ørredfiskeri, der findes i det utal af gode vandløb og søer som findes i Norge.

En smuk Trysil ørred afkroges forsigtigt, for at ryge tilbage til sit rette element.

Ulv, bjørn, elg og bæver: Trysil Kommune ligger Nord for Oslo i den østlige del af Hedmark Fylke. Tilstedeværelsen af ulv har ind imellem medført utryghed, som har delt befolkningen i to lejre; nogle vil af med rovdyrene og andre ønsker at bevare dem gennem fredning og vise dem frem for turister. Der har været flere tilfælde, hvor ulve har taget hunde tæt på bebyggelse, og der har været episoder med ulve, der ikke er flygtet fra mennesker. Det gælder derfor om at sætte sig ind i problemet fra flere sider.

Selv om man gør et stort arbejde for at beskytte bjørnebestanden, er det desværre i nogle tilfælde nødvendigt at aflive problembjørne, som har fundet ud af, at de kan skaffe sig et nemt måltid ved at trænge ind i bl.a. fårefolde og forsyne sig med lækkerierne. Desværre nøjes de ikke med at nedlægge et enkelt får og æde det hele. Bjørnen er en sand gourmet, der ofte slår flere dyr ihjel for at nøjes med at æde de dele af dyret, den finder mest lækkert. Dette medfører ofte store tab for fåreavleren, hvis man ikke får sat en sådan bjørn ud af spillet.

Jans Lystfiskershop

Trysil kommune er også det sted i Norge, hvor der findes den største bestand af elge, så muligheden for at møde en elg i din ferie her er ret stor. Faktisk har jeg ikke været i Trysil uden at se elge endnu.

Når man fisker i Trysil Kommune, er det ikke sjældent at se både nye og gamle bæver hytter, og hvis man en tidlig morgen eller om aftenen i skumringstimen er stille og holder godt øje, kan man være heldig at se aktivitet ved boligerne.

Efter en god lang fiskedag er der intet som et godt lejrbål med udsigt til elven.

Selvom der er gode muligheder for at se elg og bæver, skal man dog være meget heldig for at se en ulv eller bjørn, da de normalt er utroligt sky overfor mennesker.

Praktisk information: Et af de bedste og billigste steder at bo, når du holder ferie i Trysil er Trysil Hyttegrend på Øråneset, hvor værtsparret Marit og Bjørn Brenneng tager godt imod alle: www.trysilhytte.com

Fiskeguide: Call of the wild er et yderst kompetent fiske guide firma ejet af Espen Eilertsen. Firmaet er kendt for sine driftbåde, der kan bringe dig ud til Trysil elvens bedste fiskepladser. Du kan også leje flyderinge eller få gode fiskepladser plottet ind på gps og selv prøve lykken. I sommer halvåret arrangeres også fiske cafe og undervisning i fluekast. www.callofthewild.no

Ridetur på fjeldet: Hvis du vil opleve naturen helt tæt på uden at skræmme vildtet, kan en ridetur anbefales. Trysil Hestesenter udlejer heste og arrangerer rideture på fjeldet. Det er ikke nødvendigt med den store ride erfaring, da hestene er veltrænede: www.eriksenshester.no

Elgsafari med sporhund: Tor Arne Myrheim tager dig med på en spændende og lærerig elgsafari med sporhund. Hunden finder elgen og guiden viser spor og sportegn i Trysils skove: http://www.trysil.no/no/Trysil360/Aktiviteter/Hest-hund-og-gard/Aktiv-Fritid.aspx

Radisson Blu Resorts Badeland: Hvis ungerne trænger til en dukkert i sommervarmen, kan jeg anbefale Radisson Blu Resorts Badeland med Norges eneste indendørs surfebølge FlowRider http://www.radissonblu.com/resort-trysil

Bæver safari: Dagture i kano er en meget behagelig måde at udforske Trysil Elven. Du følger den rolige strøm fra Trysil og gennem skoven mod den svenske grænse, hvor der er en overflod af dyreliv – inklusiv bæver: www.villmarkskompaniet.no