Gert Mikkelsen er en af Danmarks mest passionerede ferskvands småbådsfiskere. Han har dyrket bådfiskeri og bådudstyr på topniveau i årevis – både som lystfisker og som en del af bådbranchen. Fisk & Fri har været en tur på Silkeborg Søerne og taget en snak med ham om fremtidens bådtendenser i Danmark.

Tekst Gordon P. Henriksen


DET ER DECEMBER, og det er koldt, men det stopper ikke vores fisketur. Vi smider aluminiums­jollen i vandet ved bådrampen i Julsø, og det hele er stort set klar. Båden er en Magnus Marine BB 445, en toptunet fiskemaskine med kastesæder, kasteplatform, stangholdere, to elmotorer samt en hulens masse andet lir, der gør det til en fiskebåd af karat. Båden er delvist designet af Gert Mikkelsen, der har fisket fra småbåde, siden han var en lille knægt – og altid har været typen, der skulle have den mest moderne fiskebåd med det mest moderne udstyr. Selvfølgelig vil vi gerne fange nogle fisk i dag, men det er ikke derfor vi er her. Formålet er at få en god snak med en af Danmarks mest passionerede småbådsfiskere – og om hvor han tror, det bærer hen ad i de kommende år.

 

Gert Mikkelsen er opvokset i det midtjydske søhøjland og kan bare det der med de store sandart.  

Gert Mikkelsen er opvokset i det midtjydske søhøjland og kan bare det der med de store sandart.

GERT MIKKELSEN bor i Sejs ved Silkeborg søerne. Han er vokset op i området og har fisket, søerne siden han kunne holde på en fiskestang, og styret en båd siden han var stærk nok til at trække i startkablet. – Det hele startede, da jeg var ti år, hvor vi fiskede aborre og sandart ved Svejbæk Marina, fortæller Gert, mens vi sejler igennem den lille kanal, der forbinder Julsø med Borresø. – Dengang fiskede vi fra små joller med årer. Nogle gange var jeg så heldig, at der var en af de gamle lokale, som havde en båd med en fire hestes, der tog mig med på Møgelgrund, hvor vi fiskede sandart med pirk. Dette var nok den spæde start til min fascination af vertikal- og bådfiskeriet i det hele taget. Jeg købte efterfølgende min første båd som 17-18 årig og fandt kort derefter sammen med min kone, som havde familie med hang til fiskeri og forbindelser i bådbranchen. Så kom der for alvor gang i den, og jeg fik udstyret min jolle med stangholdere, downrigger og hækmonteret elmotor. Det var jo ikke noget, man så meget af den gang, men det hjalp gevaldigt på resultaterne, og fascinationen for både og udstyr har vist holdt ved siden.

Gert er stadig ret langt fremme i skoene, når det kommer til fiskebåde. I dag fisker vi fra hans Magnus Marine BB 445, men i morgen skal vi prøve hans 17 fod SQC båd, der måske er Danmarks vildeste søfiskebåd. – SQC’eren satte jeg først min fod i tilbage i 2007, da jeg fiskede med den professionelle hollandske lystfisker, Willem Stolk, i forbindelse med Rapala Masters konkurrencen her på Silkeborg Søerne. Det endte med, at jeg købte hans båd og samtidig blev forhandler af SQC både i Danmark, fortsætter Gert. – Jeg var overbevist om, at der var et marked for seriøse fiskebåde i Danmark.

Snakken ryger hurtigt hen på alle de fede fiskebåde, vi har prøvet rundt omkring på vores rejser – især til USA, hvor der virkelig sejler nogle fede bassbåde på søerne og nogle flatsboats, der er alt andet overlegne. Jeg kender udemærket amerikanernes syn på både, og vi er begge meget enige om, at danskerne har rigtig meget at lære.

 

Garmin Quatix

 

I USA er det ofte helt normalt, at man bruger en del af sin økonomi på hobby og livstil. Det kan være jagtudstyr, fourwheelers, surfboards, campingvogne – og ja fiskeudstyr samt både. I Danmark er det meget mere unormalt at bruge større summer på sin hobby, og det bliver i mange tilfælde anset som fjollet, egoistisk og ligefrem tåbeligt. På den anden side af Atlanten ser man det dog som en del af sin frihed at voksne »leger« videre med de midler, man har tilgængelige. Og det legetøj man ønsker sig som voksen, er ikke legobiler og ridderborge – men store seje fiskebåde.

– Andre mænd spørger ofte hvordan jeg får lov til at bruge alle de penge på rejser, både og fiskeudstyr, tilstår Gert. – Men min kone ved, hvor lykkelig jeg bliver af mit fiskeri, og hvor meget det betyder for mig. Derfor er det en del af livets udgifter som så meget andet, fastslår han beslutsomt. Personligt er jeg fuldstændig enig med Gert, og selvom jeg på ingen måde mener, man skal sætte hus og hjem over styr, så bør mange måske skrue op for deres egoistiske forbrug på legetøj. Vi har kun det ene liv, og hvis man bliver lykkelig af at sidde i en fed fiskebåd – jamen så er det da det man ska’!

 

Magnus Marine har specialiseret sig i at toptune alubåde til moderne søfiskeri. Her er det Magnus Marine BB 445 – fuldt ekviperet med alt fra downriggere og den seneste nye marineelektronik til flysæder og frontmonteret elmotor.

Magnus Marine har specialiseret sig i at toptune alubåde til moderne søfiskeri. Her er det Magnus Marine BB 445 – fuldt ekviperet med alt fra downriggere og den seneste nye marineelektronik til flysæder og frontmonteret elmotor.

– TEORIEN holder dog bedre end praksis for mange, og finanskrisen ramte kort efter jeg havde fået forhandlingen af SQC bådene, forklarer Gert lidt slukøret. – En sådan båd løber op i 200.000 kroner inklusiv udstyr, og det var der bare ikke et marked for i Danmark, måtte jeg sande. Tendensen var klar. Flere og flere byggede joller om til deres egne fiskemaskiner – inklusiv jeg selv, som ombyggede min Linder Sportsman 400. Sammen med min makker Mathias Heuberger besluttede vi os for at tilbyde en aluminiums fiskemaskine til en billig pris, fortsætter han. – Grundet mit arbejde som speditør, har jeg gode forbindelser i Kina, og vi fik lavet en aftale med et aluminiumsværft og en lokal dansk samarbejdspartner, der inspicerer containere for Maersk, så vi selv kunne inspicere, at bådbyggeriet på fabrikken var 100% i orden. Så for to år siden, kunne vi præsentere Magnus Marine på det danske marked.

 

UANSET om man fisker fra den dyre fiskebåd til flere hundrede tusinde kroner, eller bare har lidt ekstraudstyr, som man tager med, hver gang man er ude i en for­eningsjolle, er der ingen tvivl om at bådfiskeriet er i konstant udvikling. – Der er konstant nye fisketeknikker, som ser dagens lys, og ikke mindst bådelektronikken er midt i en rivende udvikling, fortsætter Gert, efter at have genudsat en mindre gedde.

 

TAG PLOTTERNE FOR EKSEMPEL.

– Da jeg var ung, lå vi og brugte pejlemærker for at finde grundene. Eksempelvis kan jeg huske, hvordan vi lagde os, så flagstangen var i sigte midt imellem de to skorstene på Svejbæklund. Siden da kom GPS’er og waypoints til, og på det seneste har Fiskekortet.dk og Garmin med deres Topo-Danmark virkelig formået at lave ultrapræcise søkort, så man kan fiske på de mest interessante pladser. Det er svært at forestille sig, at dette kan blive meget mere avanceret, men jeg er ikke i tvivl om, at tredimensioneller kort over bundstrukturer vil vinde mere og mere frem, og det er allerede godt på vej. Kastefiskeriet med kunstagn giver lidt fisk her og der, men vi beslutter at prøve lidt medbragte agnfisk og trækker langs en af de store skrænter i søerne, mens vi holder nøje øje med ekkoloddet.

 

Gert anvender Humminbird Marine 87c som ekkolod, men er helt vild med Garmins TopoDanmark på, så han har også installeret Garmins GPSmap 521s som plotter.

Gert anvender Humminbird Marine 87c som ekkolod, men er helt vild med Garmins TopoDanmark på, så han har også installeret Garmins GPSmap 521s som plotter.

– EKKOLODENE er jo også vanvittigt avancerede i dag, og der er konstant nye tiltag, forklarer Gert. – Jeg kan huske mit første ekkolod fra Humminbird, som mest af alt lignede et bip-bip spil. I dag er mulighederne jo langt mere avancerede. – Min 4” skærm er efterhånden at betragte som lille, og hvis man skal have store detaljerede billeder som fx Humminbirds Structure Scan er det jo også nødvendigt med en mindre flad­skærmsfjerner i båden. Nu kommer Humminbirds 360°, som gør det muligt at se langt ud til siderne ved hjælp af sonar. Dette kan komme til at have afgørende betydning for kastefiskeriet, og jeg glæder mig i den grad til at prøve det.

 

Som frontmonteret elmotor bruger Gert Minn Kota Riptide 55 lbs thrust kombineret med en I-Pilot, så han let og ubesværet kan manøvre rundt – og holde sig helt præcist over de mest optimale positioner.

Som frontmonteret elmotor bruger Gert Minn Kota Riptide 55 lbs thrust kombineret med en I-Pilot, så han let og ubesværet kan manøvre rundt – og holde sig helt præcist over de mest optimale positioner.

– DEN FRONTMONTEREDE ELMOTOR er uden tvivl det udstyr ombord på båden, der for alvor har revolutioneret mit fiskeri, hvis man kan bruge det ord, fastslår Gert, og laver nogle småjusteringer via sin I-Pilot fjernbetjening. – Den kan bruges til at afsøge områder, positionere sig oven på fiskestimer og lovende pladser eller navigere stille, præcist og lydløst i små vige osv. Den er simpelthen genial. Jeg havde (selvfølgelig) en af de første modeller, da de kom ud og har været med, da de har haft fodpedal, senere autopilot og nu I-pilot, hvor det hele kan styres med fjernbetjeningen. Jeg ved Humminbird og Minn Kota arbejder sammen på et nyt system, I-Pilot-link, som gør at elmotoren arbejder sammen med kortplotteren og kan styre til gamle waypoints, følge indlagte ruter eller bestemt dybdekonturer, hvilket kan blive uhyggelig spændende.

 

Gert supplerer sin Mercury benzinmotor med en hækmonteret elmotor.

Gert supplerer sin Mercury benzinmotor med en hækmonteret elmotor.

DEN HÆKMONTEREDE ELMOTOR er også et fint stykke udstyr, især når der skal dørges. Gert, som har et enginemount, der er monteret på selve motorbenet, men tillægger ikke den hækmonterede el-motor stor betyding. – Jeg ved at nogle, især hollændere og tyskere, mener den hækmonterede er afgørende, når man skal vertikalfiske, men jeg syntes nu sagtens man kan nøjes med den frontmonterede, hvis man gerne vil spare lidt penge, fastslår han.

 

– AGNBRØNDEN er på sin vis en vigtig, men overset detalje i mange både, forklarer Gert, mens han hiver endnu en skalle op af agnbrønden, sætter den på krogen og smider den ud bag båden. – Ældre store joller har ofte et hyttefad, men mange moderne fiskebåde har ikke en agnbrønd indbygget i båden. Selv hvis man kun fisker med levende agn af og til, er sådan en altså rigtig rar at have.

Han lukker låget og forklarer, at denne her er med indbygget pumpe og er superpraktisk placeret under kasteplatformen. – Det er altså bare nemmere end at bakse rundt med de store blå agntønder, fastslår han, og giver et modhug. En mindre gedde har taget den skalle han kastede ud for et øjeblik siden.

 

SÆDER i bådene er igen en ting amerikanerne har godt styr på i deres både. Fleksibilitet er nøgleordet, og jeg vil anbefale folk at bruge systemer, som kan justeres, alt efter om man skal kastefiske, vertikalfiske, eller dørge. I Magnus Marine bådene bruger vi fx nogle beslag, som stort set intet fylder og så kan man sætte almindelige sæder og kastesæder på flere måder i båden eller undlade dem helt.

 

STANGHOLDERE er også en vigtig detalje, og igen her er fleksibilitet nøgleordet. Monter gerne flere beslag rundt omkring, så kan man sætte stangholderne på, når de skal bruges.

 

Med en agnspand som denne, er der perfekt styr på kunstagnene.

Med en agnspand som denne, er der perfekt styr på kunstagnene.

SMÅTINGENE, der kan gøre en båd til en fiskemaskine er der desuden masser af. Eksempelvis er den røde agnspand, som du kan have alle dine woblere og jerkbaits hængende i. Gode tænger, måtte og net er også vigtige, når fiskene skal genudsættes. – På det seneste er jeg begyndt at bruge Savage Gears gummicradle, som man kan lande, opbevare og genudsætte fisk med, forklarer Gert. – Genudsætning af rovfiskene er efterhånden blev normalt i modsætning til da jeg var dreng, så det er også vigtigt, at båden er optimeret til dette, fastslå Gert.

Kort derefter fanger og genudsætter vi en fin sandart og et par pæne gedder. Vi sejler glade i havn, og det kan godt være vi begge har brugt alt for mange penge på moderne båd- og fiskeudstyr. Men hvad betyder det, når fiskelykken stråler fra os begge, selv på en kold decemberdag?

 

 

Bådfiskeri på Silkeborg Søerne

Ud over det statspligtige fisketegn, kræver det et dagskort at fiske på Silkeborg Søerne. Se mere på www.silkeborg.com. Hvis du vil fiske fra egen båd skal båden også have et registreringsnummer, som koster 50,- plus depositum og kan lejes flere steder – se www.silkeborg.com. Du kan også leje fiskebåde bl.a. udstyret med elektronik og frontmonteret elmotor via www.lakefishing.dk, hvor Gert Mikkelsen bl.a. også kan hyres som fiskeguide.

    Modtag fiskepost med nye artikler

    Nu er du tilmeldt.

    Share This