Andreas Holm Nielsen med turens største gedde

Corona – Der er ikke noget så skidt, uden det er godt for noget: Mere familietid, hjemmearbejdsplads og fisketid med ungerne – hvad kan man mere ønske sig?

AF ANDREAS HOLM NIELSEN

Jeg er til daglig er kørende sælger i Tyskland for Kinetic Fishing, men mit normale arbejde er sat på Stand-by for tiden. Mit fokus har derfor været rettet mod produktudvikling af nyt spændende grej til de kommende sæsoner – samtidig med børnepasning og lektiehjælp, når to voksne arbejder.

Imellem lektielæsning, grammatik og matematik, som også skal gøres, så er det godt at vi stadig har mulighed for at tage på kysten, til åen, på søen eller på havet og få frisk luft og naturligvis også fiske, når lejligheden byder sig efter en blæsende og våd vinter. Vi tænker os naturligvis om, og vi følger anvisningerne.

Det er naturligvis sundt at få frisk luft, og som sagt så gjort. En fisketur skader ikke, og den giver højest en uskadelig ”fiskefeber” – samt måske lidt afhængighed, men så må man jo bare afsted igen…  Jeg inviterede derfor min søn Jonathan med på en far & søn fisketur fra tidlig om morgenen, hvor vi havde båden med på slæb.

Jonathan får sig en lur mens der skiftes plads

Jonathan får sig en tiltrængt lur, mens vi sejler til en ny plads.

Lærdom og bolchepædagogik på fisketuren

Vi kørte hjemmefra da det stadig var mørkt, og vi var næsten alene på vejene, fortsætter han. – Der var frost i luften, og det tegnede til at blive en vildt flot dag. Luften var stadig kold, da vi satte båden i vandet, men solen varmede allerede, og med den rette påklædning kan man sagtens være ude. Vi skulle afprøve et for os nyt fiskevand denne dag. Jonathan var frisk fra morgenstunden, og han var pakket godt ind i vores nye letvægts Guardian flydedragt, så han ikke kom til at fryse. Han opdagede mange dyr undervejs til fiskepladsen, som også lige var ”stået op”, og vi havde derfor en god indgangsvinkel til ”Natur & Teknik Live” fra morgenstunden. Vi snakkede bl.a. om de forskellige fugle vi så. Forventningerne til dagens fiskeri og de mulige fangster var høje, og naturligvis stod den på friske rundstykker, en ”basse” og en Coccio. Det gør det nemlig altid lidt nemmere med god forplejning, når ungerne er med.

Vi har mange nye og innovative Kinetic produkter til denne fiske-sæson, og vi skulle naturligvis fiske med noget nyt grej, da det jo altid er rart at vide, om det nu også virker, når man selv har været med til at designe det… også selv om det er blevet testet inden produktionen…

Nye fede agn

Vi havde fyldt grejkasserne med nye softbaits, som var monteret op med belly-weights weighted swivels imellem stingerkrogene for at få en mere verticalt synkemønster og et mindre spiral-jighovedet forrest. Vores softbaits havde fået dyppet halerne i UV-maling (pink, orange, rød) for at de skulle tirre gedderne ekstra til hug. Vi benyttede os af flere af vores nye modeller som fx Playmate på 15cm og 20cm, Playboy 13cm samt vores Fatty Daddy wobblere, som udfiskede det meste denne dag. Agnene blev fisket efter et paravaneflåd/mindre sideparavane for at få spredning på agnen, og vi sejlede relativt langsomt med varieret hastigheds op og nedjusteringer samt zig-zag sejllads.

Kinetic Playmate

Kinetics Playmate er et superfedt softbait til både store og små gedder.

Dørg efter gedder – det virker!

Dagens plan var dørgefiskeri – og vi nåede ikke at sætte mere end én stang ud, før der var hug og en fin og tyk 3-4 kilos gedde var en realitet kort efter. Den blev fanget over lavere vand, og den fik hurtigt friheden igen efter et par billeder var taget. Troen på flere fisk var stor nu, hvor det var startet så hurtigt.

Vi vendte rundt på waypointet og vi fik sat et par stænger ud. Der var relativt hurtigt bud efter vores agn igen, men Jonathan mistede desværre de næste par hug, som nok har været gedder i samme størrelse, som den første, men som muligvis kun har hugget ”halerne”. Du hugger jo tit forsigtigt i det kun fire grader kolde vand på Playmaten i 20 cemtimeter.

Herefter stilnede huggene af, og jeg opsøgte derfor en anden lokalitet. Jonathan havde lagt sig godt til rette på kasteplatformen, så det endte med, at han faldt hen og fik sig en lur, inden vi var fremme ved fiskepladsen. Her fik jeg sat nogle stænger og spændende agn i vandet igen. På et tidspunkt måtte jeg vække Jonathan, som var langt væk, da der igen var bud efter en af vores Playmate softbaits. Det var absolut ingen storfisk, men den iltre fisk havde fuld fart på, og den spænede næsten afsted som en laks. Til stor undren for os begge, så var det en relativ lille gedde, som snød os begge i forhold til størrelsen, og den blev hurtigt afkroget nemt og effektivt med vores lange bukkede 12″ Heavy Duty Pistol Tang, og billederne undlod vi.

En yderligere fisk var der kontakt til, men som aldrig rigtig var på, men hvor hugget bare blev registreret.

Morgen ved geddesøen

Morgen ved et fantastisk geddevand.

Om eftermiddagen går vi dybere

Tidligt på eftermiddagen fiskede vi lidt dybere kanter på 5-8 meter af, hvor vi havde set, der stod nogle fisk på ekkoloddet tidligere på dagen. Vi var henne over flere skrænter, før der pludselig faldt et tungt hug og den lette Pitscher 8’6’’ 15-50 gram spinnestang blev flekses godt igennem. En tung fisk uden de store vilde udløb blev kontrolleret samt fightet stille og roligt mod båden, hvor gedden gav et par hurtige hovedrusk i overfladen, inden jeg sikkert fik håndlandet den meget massive og tykke unge dame med et mindre hoved.

Vi var begge pludselig oppe at køre, og fiskefeberen steg en smule. Humøret var ekstra højt og trætheden var glemt. Det var et klimaks, som blev foreviget med gode billeder taget af knægten, og hvor det er dejligt, når man har noget, man kan glædes over sammen. Gedden fik naturligvis friheden igen kort efter, og den svømmede hurtigt tilbage i sit rette element, så den vil kunne videregive sine gener til den kommende generation. Vægten og størrelsen var egentlig ikke det vigtigste denne dag, selv om det var en stor fisk. Det  vigtigste var oplevelsen og at være sammen på fisketur: Kvalitetstid uden for hjemmet i sikre rammer her i disse Coronatider.

Vi fiskede et par timer yderligere uden hug og sejlede stille og roligt tilbage mod bil og trailer.

Havørred - Refleksioner på kysten

På vej til fisketur med båden