Der er nu kun lidt under en måned til gedderne bliver fredet – og der er godt gang i fiskeriet rundt omkring. Nogle af dem, der har været ude er Joachim Kappel-Boysen og Henrik Kjeldsen.

– Over det sidste stykke tid har vi været en del i Lammefjordskanalerne på Vestsjælland for at fiske efter gedder, og sidste år fik vi fisk op til 95 cm, fortæller Henrik. – Her i år har vi indtil videre fået gedder op til 81 cm. I mandags ville vi så prøve igen, men vi havde kun fra klokken 13 til 15.30, da vi begge var arbejdsramte. Vi ankom til vandet klokken 14.45, og var klar præcis klokken 15, hvorefter de første kast blev lagt. Allerede i fjerde kast var der et lille puf til wobleren. Jeg tog et nyt kast over samme spot, hvorefter en fin gedde på 81 cm måtte op og deltage i en fotosession. Vi var startet cirka 600 meter fra bilerne, så nu ville vi fiske os ned med dem. Vi forsøgte med både flue- og med spinnestangen hver gang vi havde gået lidt. Jeg fik en lille gedde på maksimalt 50 cm til at tage fluen men den slap igen. Joachim fik to gedder op til 80 cm på en geddewobler, og havde en ret pæn fisk oppe, der desværre huggede forbi wobleren. Jeg er ikke verdensmester til at fluefiske, men alligevel fik jeg et hug af en 80-90 cm fisk, som jeg i to sekunder havde på. Stangen flexede, og jeg så fisken gå opstrøms med fluen i munden, men måske havde den kun fat i halen. Da det begyndte at regne, tænke vi på kaffe og arbejde, så bilerne blev startet og snuden vendt hjemad.

Alle fiskene er selvfølgelig genudsat, så de har blot været kortvarigt oppe til et foto: Hurtigt op med gumminettet og så ellers hurtigt ud igen. Fluen har som antydet givet kontakter, men ingen fisk på land endnu. Men det kommer der forhåbentligt snart, slutter han.

Fisken er tilmeldt Kinetic Fiskecup 2024. Læs meget mere om konkurrencen og de mange fede præmier her. Hver måned er der præmier for 2500 kroner lækkert fiskegrej fra Kinetic Fishing. Første gang vi finder en vinder er for januar-februar heatet, som vælges primo marts.

Grejxperten

En flot gedde fra Lammefjords Kanalerne

Joachim Kappel-Boysen og Henrik Kjeldsen har fået flere fine gedder som fx denne fra lammefjordskanalerne hen over vinteren.