Hvis du drømmer om at leve af din elskede hobby – lystfiskeriet, så kan du på svenske Forshaga Akademin i lækre naturomgivelser – omringet af de sprødeste fiskevande – lægge grunden til en karriere inden for lystfiskerbranchen. I del 2 af vores lille artikelserie fra Forshaga fortæller Tyler Horne om sine oplevelser samt erfaringer med den sjove og lærerige fiskeuddannelse.

AF TYLER HORNE

At arbejde inden for min yndlingshobby – lystfiskeri – har altid været min vision, og det var derfor oplagt at søge ind på svenske Forshaga Akademin. Da jeg for omtrent to år siden begyndte jeg at kigge efter sportsfiskeskoler fandt jeg nogle stykker, men uden held i mine ansøgninger, da de kun tog et begrænset antal personer ind pr. sæson, og så fik jeg bare besked om at søge igen næste år. Men helt tilfældigt så jeg så en artikel på internettet om med en elev, der gik på Forshaga Akademin i Sverige, og så tænkte jeg da bare: Det prøver vi.

Jeg e-mailede med det samme skolen, og efter nogle få dage kom der en mail tilbage, at jeg bare skulle sende en ansøgning, for udfor mine kriterier passede jeg godt ind i deres system. Jeg var kørt godt træt i mit fag inden for hotel- og restaurantbranchen, hvor jeg i 10 år har arbejdet som kok samt rejst lidt rundt omkring i verden. Det havde egentlig været spændende nok, men nu håbede jeg så at kunne kombinere de to hobbyer på en eller anden vis ved at rejse rundt og guide – og så ellers lave noget mad til de guidede gæster over åben ild i stedet.

Hobie Outback fiskekajakker.dk

Fra orm i putten til havørred på kysten

Jeg husker et af mine første fiskeminder, der som mange andre var med friskopgravet orm fra haven og en tur i putten med en ”næsten” garanti for fisk sammen med en af min mors arbejdskollegaer. Da jeg blev lidt ældre plejede min mor at køre mig ud på Middelfart Havn om sommeren, hvor jeg sammen med en klassekammerat stod og fiskede hornfisk. Sidenhen har jeg haft fisket lidt on and off efter havørred indtil for 8-10 år siden, hvor jeg begyndte at ligge rigtig meget tid og energi i fiskeriet rundt omkring på de fynske kyster – især Gamborg Fjord, hvor jeg boede tæt på. Her lykkedes det mig at få et par venner bidt af det ellers til tider frustrerende havørredfiskeri – men det er jo også bare det at komme ud at nyde naturen i 10 sekundmeter storm og regn. Fisken er jo bare en bonus. Og nu er jeg så her i Sverige

Nye venner og masser af ny inspiration

Her på Forshaga Akademin har jeg både fået nye fiskevenner og masser af ny inspiration til mit fiskeri. Det kommer jo helt naturligt, når du bliver sat i klasse med 20 andre ligesindede. Så har man pludselig mange nye personer, der altid er klar på at fiske, og det er ikke folk, som er svære at overtale til at komme med ud. Når det er sagt, så bruger jeg nu alligevel det meste af min fisketid med min sambo/kammerat Mads, som jeg har mødt her igennem skolen, og valgt at flytte sammen med efter vi udvekslede et par mails frem og tilbage, inden vi startede på skolen.

Jeg har fået en del ny viden inden for forskellige fiskemetoder, da jeg jo altid har fisket mest havørred, og nu bor i et land hvor der er utallige søer – samt ikke så meget åben kyst ikke lige i nærheden. Det er således blevet til en del spinnefiskeri med store jigs efter gedder og sandart samt en smule fluefiskeri efter stalling og ørred i elven. Og jeg har da ikke fået den værst tænkelige start på fiskeriet med sandart på 3.5kg og en gedde på 8.9kg. Det er helt klart, at jeg også fremover vil komme til at bedrive disse former for fiskeri i fremtiden, da jeg i forvejen bor lidt længere nordpå med min svenske kæreste og har gjort det det siden oktober 2020. Forshaga Akademin har således medvirket til, at jeg har fået et mere åbent mit sind overfor andet end bare ørredfiskeri.

Tyler Horne med en fin gedde taget under hans ophold på Forshaga Akademin.

Fiskeri på skemaet

Skolens fisketure er jo altid det sjoveste, selvom det mest er isfiskeri for tiden, hvilket ikke er helt min kop the, men igen det er jo fiskeri – og det er altid spændende at se, hvad der kommer op af hullet. Alle fagene er egentlig mine yndlings fag, for jeg synes, at hvert fag har noget forskelligt at bidrage med til min kommende fiskekarriere – fx hjælp til hvordan man starter et foretagende, og sælger sig selv på den bedst mulige måde. Eller viden om at lave en hjemmeside samt meget mere. Det er egentlig en ret bred uddannelse de giver her på skolen, nu når jeg sidder og tænker over det.

Fiskebiologi er også et ret spændende fag, især som fluefisker i elven, for man lærer utroligt meget om de forskellige larver og insekter, der lever i de forskellige vandløb, hvilket selvfølgelig er god inspiration til fluebinding på de forskellige tider på året.

Den sjoveste og nok mest udfordrende tur vi har haft var en tre dages hike, hvor vejret egentlig ikke var fantastisk. Det regnede meget – faktisk hele dagen i tre dage, hvor vi skulle gå cirka 10 km om dagen i ret hårdt terræn. Så både tålmodighed og styrke blev sat på prøve. Det var ikke så meget fiskerelateret, men fungerede mere som en ryste-sammen tur, hvor der blev hygget rundt om bålet om aftenen og fortalt diverse historier. Da turen var ovre skulle vi arrangere vores egen hike, som så bare vare en fiktiv hike for at vise, at vi også kunne arrangere en event. Men lidt fiskerelateret var det alligevel, da du jo som fiskeguide gerne skulle kunne strukturere en dag/uge eller mere for eventuelle fiskegæster, hvis du skal fiske i fjeldet eller andre lignende steder, hvor en hike er påkrævet for at komme til fiskevandet.

Det perfekte fiskejob

Min drøm med at arbejde med fiskeri er at være i kontakt med gæster – om det så er 1-1 guiding eller at arbejde på en fiskelodge. Det er ikke helt klart for mig endnu. Jeg har selvfølgelig nogle tanker og ideer, men dem holder jeg for mig selv lidt endnu. I første omgang tager jeg til Kengis Bruk Fiskelodge i Lappland for at afholde to en halv måneds praktik indenfor laksefiskeriet, og det ser jeg utroligt meget frem imod. Det bliver spændende at prøve kræfter med lidt større fisk, og Østersølaksene siges at være utroligt stærke, så håber at jeg kan give de besøgende gæster en god oplevelse, og at min praktik giver mig lidt mere viden om hvad jeg selv søger og vil.

Jeg synes helt klart, at lærerne på Forshaga Akademin har rustet mig godt til det, og de fortæller en del om deres egne erfaringer inden for guideverdenen, da de alle sammen selv har stået i samme situation engang, men nu har valgt at undervise inden for noget, som de selv brænder for. Det betyder, at de alle er super engageret i deres arbejde, hvilket man tydeligt mærker – og er noget, som jeg personligt selv sætter pris på!

Du kan læse meget mere om Forshaga Akademin her.