Bag de mange agn, der hænger i grejbutikkerne, ligger ofte en historie samt nogle kreative og dygtige fiskere. Vi har kigget nærmere på tilblivelsen af en ny geddewobler – og processen fra idé til færdigt produkt.

Af Gordon P. Henriksen

Stefan Antoni Jensen fangede denne flotte gedde på 111 centimeter på en prototype af Platypus wobleren, under en geddetur til Norge sammen med Allan Christiansen.

Stefan Antoni Jensen fangede denne flotte gedde på 111 centimeter på en prototype af Platypus wobleren, under en geddetur til Norge sammen med Allan Christiansen.

YNDLINGSAGN har vi alle; en trofast wobler, spinner eller blink, der har givet godt med fisk, som altid er med på turen. Men mange af os har også en trang til at prøve det sidste nye på markedet, som i visse tilfælde er kommende favoritter. Uanset om din yndlingsagn er en gammel klassiker, eller en der er kommet på banen, inden for de sidste par år, så er der en historie og nogle personer bag tilblivelsen af lige netop denne agn.

Vi plukker dem ned fra hylden, betaler ved kassen og fisker optimistisk med dem. Men som regel kender vi ikke historien bag agnen, og hvordan den gik fra en idé på tegnebrættet til masseproduktion. Det er jo ikke bare tilfældigt, at nogle agn bare fanger mere end andre. Der er ofte lagt mange timers overvejelser og testfiskeri bag de agn, der hænger i butikkerne.

I DENNE MÅNED lancerer det danskejede grejproducent Fairpoint en ny wobler ved navn Platypus. Wobleren er spritny og dermed på ingen måde en klassiker, men historien bag wobleren er alligevel lidt klassisk. Ideen og inspirationen bag wobleren går helt tilbage til USA i 50’erne, og som en del af historien af hvordan denne agn blev til, er der lidt træsnitning i garagen i bedste Emil fra Lønneberg stil. Den er skabt af danskere og et glimrende eksempel, på processen for hvordan en agn går fra idé til at grej­butik.

Allan Christiansen arbejder flittigt med at udvikle woblere i sit lille værksted. Her er han ved at airbrushe et geddemønster på et jerkbait.

Allan Christiansen arbejder flittigt med at udvikle woblere i sit lille værksted. Her er han ved at airbrushe et geddemønster på et jerkbait.

ALLAN CHRISTIANSEN, manden bag Platypus wobleren, startede allerede sin egen grejproduktion som tiårig, hvor der blev skabt blink af mors skeer og flåd af vinpropper. Der gik ikke mere end et par år, før han var i gang med at snitte sine egne woblere. Siden da er gedder og egen produktion af agn blev hans helt store passion. Og han er bestemt også rigtig dygtig til begge dele. Han har utallige storgedder på samvittigheden og hans træagn og fantastiske malerarbejde er kendt i en stor del af Nordeuropa. Hans jerkbaits og woblere sælges i bl.a. Danmark, Norge, Tyskland og Sverige og er højt eftertragtede blandt den hårde kerne af geddefiskere, der alle kan nikke anerkendende til navne såsom Recepten, Sølvfisken og Herkules.

TRICKET TIL STORGEDDER er i ifølge Allan, og mange andre garvede geddefiskere for den sags skyld, de rette vuggende bevægelser i agnen. Mange almindelige woblere, har en zig-zag’et gang, hvor spidsen og bagenden slår ud til siderne. Ifølge Allan er dette fint, hvis man vil fange mange og mindre fisk, men ønsker man de store, skal der noget andet til. Han efterspørger en mere lige gang set fra oven, men at wobleren vugger langsomt fra side til side, så man skiftevis ser ryggen og derefter bugen. Man kunne også kalde det at krænge, og flere refererer til det som Bellyflash. Meget få woblere har denne egenskab, men de er til gengæld højt værdsatte.

Her er det en sommergedde, der huggede på Platypus wobleren i hidsige farver. Bemærk hvordan den er monteret i det bagerste øje, som giver en vildere gang – perfekt til sommerfiskeriet

Her er det en sommergedde, der huggede på Platypus wobleren i hidsige farver. Bemærk hvordan den er monteret i det bagerste øje, som giver en vildere gang – perfekt til sommerfiskeriet

I 80’erne var der en gruppe svenske lystfiskere, der fandt ud af at ombygge de amerikanske Bomber, Believere, Swimwhizz og Cisco Kid woblere for at få netop denne gang. De fintunede dem ved at bore huller som de fyldte med lidt bly, og i nogle tilfælde flytte øjerne. Dette gjorde, at agnene gik dybere, og siden forenden var tung fik man fjernet de hidsige side til side bevægelser hermed fik den netop denne rullende gang, og svenskerne fik mange store gedder på disse ombyggede woblere. Danskerne var ikke langt bagefter og også herhjemme lærte vi at fintune og ombygge woblerne.

Derefter kom den svenske Zalt wobler på markedet i starten af 90’erne, inspireret af netop disse ombyggede agn med de specielle snuder. Den havde præcis denne rullende gang og henvendte sig ikke alene til de hardcore geddefiskere, der havde gåpåmod og evner til at tune de amerikanske modeller, men også til de brede masser, der bare ville plukke en færdig agn ned fra hylden. Zalt’en blev en kæmpe succes og fik utallige store gedder på samvittigheden – især på de store svenske søer.

 

Jans Lystfiskershop

 

Den originale Zalt blev produceret i Eskilstuna, Sverige, men af økonomiske årsager valgte producenten som så mange andre at flytte produktionen til Kina i 2000. Ifølge flere geddefiskere har Zalt wobleren ikke været det samme siden. Plastikvæggene er tykkere og frem for alt er vægtfordelingen anderledes, hvilket giver en helt anden gang. At de originale Zalt woblere er populære blandt kenderne, kan man se med små mellemrum på Ebay eller

Allan Christiansen gør klar til at sende en af de færdige Platypus woblere ud i Furesøen. Her i september lanceres den i butikkerne, men ideen og designet har været mange år undervejs.

Allan Christiansen gør klar til at sende en af de færdige Platypus woblere ud i Furesøen. Her i september lanceres den i butikkerne, men ideen og designet har været mange år undervejs.

web­forums for geddefiskere, hvor de store gamle Zalt woblere sælges for op mod 1000 kr. stykket! Så har du et par gamle Zalt woblere liggende i kælderen er det med at få dem støvet af og solgt på nettet – eller endnu bedre – tag dem med på din næste fisketur!

Forrige vinter besluttede Allan Christiansen sig for at lave en wobler selv, som havde den perfekte gang til de store gedder – bl.a. baseret på erfaringer fra tunede amerikanske woblere, de gamle Zalt og fra hans egen produktion af jerkbaits og woblere. I hans garage i Frederiksværk er der blevet savet, høvlet og slebet, så meget, at jeg kan ikke lade være med at tænke på de gamle sort/hvid billeder af Lauri Rapala, der sidder og snitter woblere på terrassen, og skabte hvad der i dag må siges at være verdens mest kendte wobler. Allans udstyr er en anelse mere moderne end Lauris, men det er alligevel noget at leve op til!

DESIGNET BAG WOBLEREN er i den grad gennemtænkt. Et øje der sidder ekstremt langt fremme og en lang flad hale gjorde, at hans nydesignede wobler ikke slog fra side til side. Det svære skulle vise sig at få den helt rigtige rullende gang. Allan måtte frem og tilbage mellem søen og værkstedet næsten 30 gange, før han var tilfreds med gangen. Han havde jo en meget konkret idé, baseret på erfaringer med andre agn, og vidste nøjagtig hvad det var han var efter. Det skulle vise sig, at tricket var at lægge tyngdepunktet højt oppe og langt fremme. Dette gav den helt rigtige vuggende og rullende gang. Allan producere wobleren i et mindre antal i forskellige farver, og testfiskeriet viste hurtigt, at Allan havde fat i det rigtige.

Her viser Allan en af de endelige udgaver (nederst) sammen med en af prototyperne. Øverst kan du se den klare ske og hullerne, hvor de sidste præcise justeringer samt belastninger er foretaget.

Her viser Allan en af de endelige udgaver (nederst) sammen med en af prototyperne. Øverst kan du se den klare ske og hullerne, hvor de sidste præcise justeringer samt belastninger er foretaget.

Thomas Petersen fra grejgrossisten, Fairpoint Outdoors, som bl.a. ejer mærket Westin, fik nys om denne wobler og var straks interesseret. Allan har kendt Thomas i en længere årrække og Allans farvemønstre er også blevet brugt på mange af Westins agn såsom Westin Jerk, Mini Jerk og Gädde. Thomas vurderede, at Allans nye wobler var lige det, der manglede på det skandinaviske marked og spurgte Allan, om de ikke måtte masseproducere denne agn i Østen. Allan var med på ideen, men ville være med i processen hele vejen. Han insisterede på at teste og godkende plastic­versionerne, og være med til at udvikle farver og mønstre. Allan har således designet farvemønstrerne på de fleste af Platypusagnene, og selv på dem han ikke har designet, har han efterspurgt, at der skal være stor kontrast mellem en mørk ryg og en lys bug, fordi det netop er kontrasten kombineret med den rullende gang, der skaber den bellyflash som Allan – og de store gedder – efterspørger.

ALLANS TRÆWOBLERE blev sendt til østen med instrukser om vægtfordeling, og der gik ikke mere end et par måneder, før Thomas og Allan havde de første prototyper tilbage fra fabrikken. – Jeg var godt imponeret, og de var faktisk ret tæt på at ramme rigtigt første gang. – forklarer Allan. – Vi fik lavet nogle småjusteringer i vægtplaceringen, og reducerede larmen fra raslekuglerne en anelse. Efter at have sendt woblerne frem og tilbage mellem Danmark og Kina nogle få gange, havde vi et endeligt resultat. Thomas fik til­føjet et ekstra øje, som giver wobleren en lidt hidsigere og dybere gang. Således kan wobleren med fordel også anvendes til hurtigere indspinning eller til trollingfiskeri i de lidt varmere perioder, hvor en hidsigere gang er bedre, forklarer Thomas. Til kastefiskeriet i de kolde måneder fastholder Allan dog agnens effektivitet ved brug af det forreste øje, der giver den helt rolige gang til de kolde og træge storgedder.

I forgrunden ses et par prototypemodeller på den endelige Platypus wobler. De er ikke brugt til praktisk testfiskeri, men til at tjekke at belast­ningen, rasle­kuglerne samt ikke mindst bevægelserne og gangen er helt rigtig.

I forgrunden ses et par prototypemodeller på den endelige Platypus wobler. De er ikke brugt til praktisk testfiskeri, men til at tjekke at belast­ningen, rasle­kuglerne samt ikke mindst bevægelserne og gangen er helt rigtig.

Allan sendte en masse af de håndmalede woblere til fabrikken, og de dygtige asiatiske malere efterligner Allans airbrushede agn ned til de mindste detaljer. Herefter var det sådan set kun et spørgsmål om at få dem produceret i mange tusinde eksemplarer, få dem ud i butikkerne og håbe på at kunderne og ikke mindst gedderne, tager godt imod dem.

 

 

 

 

 

 

    Modtag fiskepost med nye artikler

    Nu er du tilmeldt.

    Share This