– Luften var to grader, og klokken var 05.15, fortæller Johnni “codfatherdk” Frederiksen. – Jeg hoppede på en godt pakket cykel fra NV til Amager, hvor min kammerat Kenneth skulle samle mig op, og så gik det ellers hu hej til Dragør, hvor Kenneths nye Rydsjolle ligger. Det var vores første rigtige tur på båden, så vi var super spændte.

– Der var købt nyt ekkolod og alting. Vi sejlede ud fra Dragør klokken 6.20 og skyndte os nordpå inden solopgang. Vi ankom til Kongedybet og Lynetten klokken lidt i syv. Vi startede med at drive uden loddet sat til på et af mine yndlings spots, og før Kenneth havde fået rigget til, havde jeg fisk på krogen. Vi fik hurtigt et par pæne fisk i baljen mellem 2 og 3 kg, og lige inden solopgang fik Kenneth kamp til stregen på sit lette grej. Det var en super flot fisk på 4,3kg, og vi kunne slet ikke få armene ned over, hvor godt det allerede gik fra morgenstunden.

– Vi blev enige om, at den ville blive svær at slå, men HVIS det skulle lykkedes ville det jo være vanvid. Det skal lige siges, at jeg havde fået bildt Kenneth ind at fiskeriet nok ville dø lidt hen, når det blev lyst. Det viste sig så IKKE at være tilfældet… I første kast efter den store fisk sagde det BOOM, og så ville min 45g Sandeel altså eller bare ikke med længere… Den ville der imod meget gerne den anden vej. Jeg var ikke i tvivl… – det var en stor fisk det her. Og større end jeg havde mærket før. Jeg tog det så roligt som muligt, men holdt hårdt mod hårdt, omend jeg lod fisken tage sine kampe. Der var masser af udtræk og masser af trækken og pumpen i båden. Kenneth stod klar med nettet i mere end 10 minutter, før bæstet kom til syne. Det var en smuk fisk med jiggen perfekt kroget lige i læben. Sikke et syn…

– Til sidst fik vi fisken i nettet, og så var der ellers testosteron og adrenalin i båden. Det var en 6,7kg torsk taget på en 20-60g stang. Dette er noget af det sjoveste og hårdeste, som jeg længe har været med til. Da vi havde ni fisk i baljen, valgte vi at gå på jagt efter fladfisk. Det blev kun til to pæne skrubber til Kenneth, og nul til mig. Pludselig opdagede vi, at møllerne var ved at blive indhyllet i tæt tåge, som kom rullende ind over sundet i fuld fart. Vi skyndte os lidt tættere på land, og søgte lidt efter torsken igen. Det skulle vise sig at være klogt, for BOOM, så fik Kenneth fyldt kvoten op med en virkelig flot torsk på 4.7kg. Man kan vist roligt sige, at båden blev indviet i dag. Nu er det kun et spørgsmål om kort tid, før vi skal ud og prøve igen, og jeg glæder mig.

Hvidovresport

Johnni med sin flotte torsk på næsten syv kilo taget på spin i Øresund