Frederik Schramm fra Fredensborg har sammen med makkeren Mikkel Altmann haft tur i geddefiskeriet på Esrum Sø.

– Lørdag d. 3 august mødtes jeg og Mikkel efter arbejde og ved en tilfælde blev vi kontaktet af vores ven Theis, der kunne meddele at gedderne var til at få i tale på Esrum sø, fortæller Frederik til Fisk & Fri. – Selvom klokken var 14, vinden var svag og solen skinnede brutalt varmt, besluttede vi os for at booke en båd og tage en kort eftermiddags tur på Esrum sø.

Frederik Schramm med hans flotte sommergedde.

Heldet var med og kl. 16 var vi på vandet. Vores taktik var at dørge på søens dybe områder med store softbaits og woblere. Den første time på vandet skete der ikke noget, men da vi nærmede os en af vores hotspots, begyndte ekkoloddet at vise store kompakte kugler af byttefisk og bananer og gedderne kravlede næsten op af vores liner.

Ekkoloddet viste bedre kugler og bananer jo tættere vi kom på aftentimerne og fiskeriet kørte derudaf. På blot et par timer havde vi syv gedder i båden, hvoraf tre var over fire kg og fam var over fem kg. med den største på 6,7 kg – en utrolig god gennemsnitsstørrelse.

Sommergedderne var utrolig stærke og gik flere gange fri af vandet. Da klokken blev 21 og solen var ved at forsvinde bag Gribskovs træer, kom hugget vi havde ventet på. Stangen blev flekset fuldstændig i bund og var næsten ikke til at få ud af stangholderen – det måtte være en god fisk….

Jeg tog stangen og fighten kunne begynde. Gedden gik meget dybt, ruskede voldsomt med hovedet og viste stort overskud. Men efter lidt tovtrækkeri fik Mikkel nettet gedden, og vi dansede i båden!

Det var en stor grov fisk. Gedden kom på måtten og målte hele 113 cm! – Det måtte være en 10+er…. Gedden kom den i slyngen og blev vejet til 10,9 kg (uden slyngen)! YES ny pr til undertegnet!! Gedden blev nænsomt genudsat og fejret med en cigar.

Dagen efter var vi igen på søen for at se om de stadig stod på pladsen – det gjorde de! På fire timer havde vi 13 gedder i båden. Igen var gennemsnits størrelsen fantastisk! to gedder over tre kg, tre gedder over fire kg og syv gedder over fem kg med 7,6 kg på toppen til Mikkel.

En weekend vi sent vil glemme, slutter Frederik.