– Min kammerat Mads Kaagaard og jeg havde en teori om, at et af vores spots i en lille sø/udbredning på gudenåen nok var isfrit, fortæller Anders Mosegaard Rasmussen. – Så torsdag i vinterferien tog vi chancen og pakkede geddegrejet, en masse uldent tøj og resterne af en flaske Doktor Nielsen bag i “Det Gule Lyn” og kørte mod Gudenåen. Vi ankom til P-pladsen og affiskede et par små lommer på vej ned til spottet, dog uden den store kontakt, udover et enkelt måske-nap i Mads’ softbait. Vi opgav derfor lommerne og tog de sidste par hundrede meter uden flere svinkeærinder inden, “hotspottet” skulle affiskes.

– Hotspottet var perfekt… Et stort bagvand med sporadisk grøde lå lige foran os med dybt strømvand længere ude Det lugtede jo nærmest af fisk. 20 minutter inde i fiskeriet og 15 meter ude i bagvandet var der pludselig en rigtig tyksak, der tog Mads’ agn… “YES!”… blev der råbt … Jublen blev dog hurtigt til panik, da Mads stod i mudder, og derfor ikke kunne gøre meget, da gedden styrede mod sivene til højre for ham. Så jeg måtte på banen og vove mig ud i mudderet med mit net. Jeg fik, efter et par minutters slåskamp med mudder, siv og grene, puffet til sivene fisken sad i, så fisken kom fri, og Mads kunne styre tyksakken ind i nettet.

– Det var en 77cm gedde på den gode side af 3,5 kg. Det var en fin start, men det kunne jeg jo ikke have siddende på mig, så to kast efter lavede jeg et taktisk kast ud i hovedstrømmen, lod min gyldne softbait glide ned i dybet og trak den forsigtigt ind i bagvandet i et aftagende tempo. Så tog jeg to hurtige tørn for at få den lidt op i vandsøjlen og “SMACK!” – så var der vægt i den anden ende! Jeg ville ikke ende i samme situation som Mads … så jeg tog et håbefuldt skridt ud i uvisheden og fik anbragt mig selv, så jeg kunne komme fri af sivene, mens Mads rumsterede rundt bag mig efter net og mobiltelefon.

– Fisken drejede ud mod hovedstrømmen, som få meter senere ender i lavt hurtigt strømmende vand, så der ville jeg ikke have den hen. Gedden vendte heldigvis, men benyttede muligheden til at forsøge at vriste sig fri med nogle store hovedryst i overfladen cirka 10 meter fra stangspidsen. Der kom dog ro på den igen, og Mads blev klar med nettet, så vi sammen kunne lande en 6,1 kg tung, 92 cm lang, jysk krokodille. Turen bød også på en trekilos fisk til mig, der dog ikke blev målt og vejet.

– Jeg var godt tilfreds, men Mads havde fået geddefeber. Så dagen efter fik han mig til at hente ham i Det Gule Lyn igen, og manden fik sku sin revance. Han fik nemlig en rigtig fin fisk på 93 cm og 5,7kg efter en egentlig ret udramatisk fight. Damen havde dog gemt på dramatikken, for da vi skulle have et billede valgte den at gøre oprør og vriste sig fri af Madses greb og forsvinde ned i det mørke mudrede vand mellem os… Eller det troede vi, for 20 minutter senere opdagede Mads, at den stadig stod i siden på 30-40 cm vand, som var den i trance. Han fik den vendt, så den selv kunne finde sin vej ud af mørket igen. Alt i alt to fremragende dage ved Gudenåen med fire gedder på land, godt selskab, masser af konkurence og venskabligt mundhuggeri – samt nænsom forplejning fra Doktor Nielsen. Det var helt klart ikke en dårlig måde at bruge et par dage af vinterferien på.