– Dagen startede ud med en kort tur efter nogle søørreder, sammen med to venner, dog uden det store held, fortæller Johannes Thorbjørn Hansen. – Derefter tog vi på en hyggelig tur ud efter nogle karper, hvor vi fik 9 med den største på ca. 4,5kg. Ålestrup Naturefterskole skaber virkeligt venner for livet, og efter karpeturen hentede vi derfor endnu en god ven på en nærtliggende station. Nu var vi fire fiskegale venner samlet, og da vi havde spist aftensmad, kørte vi ud for at se, om vi kunne få en søørred på fluekæppen.

– De andre havde godt lært, hvor søørrederne plejer at være fra tidligere erfaringer og mine historier. De andre gik derfor målrettet mod de sikre spots, mens jeg gik ud for at prøve et spot, hvor jeg aldrig rigtigt havde fået så mange fisk. Der gik ikke langt tid, før jeg fik et lille hug, som sandsynligvis bare var en mindre fisk. Jeg gik længere ud, hvor jeg fik lagt et kort og præcist kast på et hjørne af nogle siv, hvor jeg tidligere hverken havde set eller mærket fisk. Det ændrede dog ikke på, at fluen blev taget hårdt og kontant. Det viste sig hurtigt at være en stor fisk. Efter en nervepirrende fight blev en flot 61cm søørred sikkert nettet. Den blev selvfølgelig sat ud igen efter et par billeder.

– Efter det gik jeg bagved en af mine gode venner, for måske at kunne hjælpe lidt til, så han kunne få en fisk. Lyset begyndte dog stille og roligt at forsvinde, og vi havde derfor ikke lang tid tilbage. Vi valgte derfor at gå ind af igen for at skifte til en helt ny plads. På vej ind af fik jeg lige lyst til at lægge et kast, selvom min ven næsten lige havde fisket der. Uheldigt for ham, men heldigt for mig valgte en søørred at tage min flue frem for hans. Det var med lidt blandede følelser, at mine venner kom ud til mig igen, da jeg allerede havde fået fisk.

– Der gik noget tid, før vi fandt ud af, at det rent faktisk var en rigtigt god fisk. Vi kunne nemlig ikke se den det første stykke tid. Den gik nemlig tungt og dybt – samt tog nogle tunge udløb, hvor min klasse 5 fluestang ikke havde en chance. Efter en forholdsvis vild fight med udløb i overfladen og små glimt af fisken, blev den sikkert nettet af min ven Niels. Da den kom i nettet, blev vi for alvor klar over, hvad det var, vi lige havde fanget. Fisken var en flot grov hanfisk, som vi målte til 65cm med en rigtigt god konditionsfaktor. Det er en ny PR til mig, og følelserne var derfor ikke helt til at styre. Den blev sat ud igen efter et par billeder, i håb om at dens gode gener føres videre og måske for jeg endda lov til at se den igen.

Kizuma line

Johannes Thorbjørn Hansen med dagens næstestøste søørred. Øverst ses fisken på 65 cm der var ny PR for søørred til Johannes.

Johannes Thorbjørn Hansen med dagens næstestørste søørred. Øverst ses fisken på 65 cm der var ny PR for søørred til Johannes.