Hermann Peter Gaardsted var taget på havørredfiskeri på et af hans favoritspots i Randers Fjord. Her fangede han da også flere havørreder, men dagens højdepunkt var uden tvivl denne multe på 2,6 kilo!

25.5.2011 – MULTERNE ER KOMMET til Danmark for i år, og Fisk & Fri bringer her årets første melding om multefangst. Hermann Peter Gaardsted fra Silkeborg havde fredag den 20. maj taget turen til Randers Fjord. Her var målet egentlig havørred, og det fik Hermann da også på trods af en noget uheldig start på turen. Helt reddet blev turen da han, noget uventet, fangede en multe!

– Vel ankommet til Randers Fjord og forholdene ud til at være perfekte med en meld brise fra sydvest, så jeg skyndte mig at

rigge fluestangen til, beretter Hermann. – Det gik rigtig fint til at starte med, dog uden dog at mærke fisk. Men så vendte vinden pludselig og tog til i en halvkraftig vind fra nordøst så jeg fik vinden lige i ansigtet, hvilket ikke ligefrem gavnede fiskeriet. Jeg knoklede dog på i cirka en halv time mere – stadig uden at mærke eller se fisk. Pludselig kunne jeg mærke, at der var noget galt med kastet, og jeg opdagede til min skræk, at topøjet var knækket af stangen midt i kastet og hang nu på forfanget. Nøj, hvor var jeg vred og gik tilbage mod bilen, og jeg var så tæt på at køre hjem!

– Ved bilen fik jeg lige en sodavand og valgte alligevel at rigge spinnestangen til, for med den kunne jeg da stadig få en fiskedag ud af dagen. Jeg startede forfra med at affiske strækket med spinnestangen. Efter lidt over en time, hvor jeg stadig ikke havde mærket eller set fisk, kom jeg til nogle muslingebanker, hvor der plejer at stå fisk. I det jeg kastede blinket ud her skræmte jeg da også fisk i overfladen. Hornfiskene var her da i det mindste. Pludselig lagde vinden sig igen og gik tilbage i sydvest. Det fik fiskene til at gå til biddet – nu var de pludselig vilde med at bide. Flere hornfisk blev fanget og sat ud igen og fire havørreder omkring

målet blev det også til, som dog stadig svømmer rundt derude. Kort tid efter fik jeg en fed havørred på 44 centimeter, som sprang flere gange helt fri af vandet. Den var dog så flot, og havde kæmpet så godt, at jeg ikke nænnede at slå den ihjel, så efter kort tids beundring, fik den lov til at svømme videre. Herefter dødede huggene ud, så jeg valgte at skifte til et blåt Möresilda-blink på 18 gram.

– I første kast med det nye blink fik jeg et godt hug. Jeg kunne hurtigt mærke, at der var tale om en lidt større fisk, og ikke en hornfisk, i det fisken kort tid efter tog et udløb på cirka 10 meter. Jeg slækkede bremsen en smule, men forsøgte alligevel at presse den lidt. Det ville fisken dog ikke finde sig i, og den tog endnu et udløb på cirka 30 meter. Efter cirka 10 minutter, hvorunder den havde været 360 grader rundt om mig hele to gange fik jeg den endelig så langt ind og op til overfladen, så jeg kunne se den. Det var en multe! Min første multe nogensinde og så endda på et blink! Knæene var pludselig ikke så stærke mere, men efter cirka 10 minutters yderligere fight fik jeg endelig hold i fisken. Multen vejede 2,6 kilo og målte 62 centimeter. Set i bakspejlet er jeg utrolig glad for, at jeg valgte at blive på trods af uheldet ved dagens start, slutter Hermann.