Laksesæsonen lakker mod enden, og i Skjern Å slutter fiskeriet på fredag den 15 oktober kl. 24. En af dem, der har været ude for at nyde afslutningen på fiskeriet, er Bjarne Staulund Jakobsen:

– Jeg havde aftalt en tur til Skjern Å med min makker, fortæller Bjarne Staulund Jakobsen. – Vi har haft alt for få ture denne sæson, fordi han har været meget på arbejde og ude på mange rejser. Vi aftalte, at vi skulle starte på det øvre stykke af åen, hvor den er smal med smukke slyngninger, og vejret var jo fantastisk. Efter en lille times fiskeri, fangede min makker en flot havørred, som der desværre er blevet alt for få af i Skjern Å systemet. Men – med de nye tiltag og mere fokus på vandpleje i de mindre tilløb til åen, må vi håbe, at kurven bliver knækket, så bestanden atter vil stige, til det det har været engang.

– Vi skiftede plads til et lille stykke længere oppe – dog uden gevinst. Så bestemte vi os for at drage vestpå ud til der, hvor åen bliver bred og rummer mere vand. Vi havde et par timers fiskeri at gøre godt med, inden vi skulle sætte næsen hjemefter. Da vi kom til P- pladsen tog vi lige en kop kaffe samt indtog den obligatoriske lakse/fiskekage – citronmånen. Herefter gik vi opstrøms P-pladsen, så vi kunne fiske tilbage mod bilerne.

– Efter omtrent halvanden time var vi ved at tabe troen på, at der ville komme flex på stangen. Vi sprang derfor et stort stykke af strækket over, men kort før vi nåede til P-pladsen, genoptog vi fiskeriet, for der stod der nogle få buske ud til vandet. Jeg fik lagt et kast så tæt på en af buskene, at spinneren drev med strømmen ind under den, og der blev den taget. Hugget var ikke særlig hårdt, og der var ikke meget fight, så jeg troede faktisk, at det måske var en aborre eller en mindre gedde. Men det ændrede sig, da den kom ind på den sidste 1/3 af åen, for så ville den ikke det samme som jeg, hvorefter det blev til en fantastisk fight, hvor ”aborren” viste sig at være en gudesmuk hanlaks i den flotteste parringsdragt til at imponerer damerne. Til sidst gled laksen på 85 centimeter i nettet. Den var ikke nogen rekord fisk, men flot – det var den.

Grejxperten

Bjarne Staulund Jakobsen Skjern Å laks

Bjarne Staulund Jakobsen fine Skjern Å laks blev naturligvis genudsat. Der kan fiskes til og med 15 oktober, hvor sæsonen slutter.