Thomas Wang fra ondfisk.dk med turens største skørgårdgedde på 4,5 kilo. THOMAS WANG OG RONNIE BULL fra teamet www.ondfisk.dk var taget med to andre vestjyske geddefiskere, Jesper Petersen, Orla Abildgren, Ronnie Bull og mig, af sted til den svenske skærgård i en weekend. De havde læast artiklen "Weekendeskpedition Hinsidan" om Dragsø Fiskecamp i april udgaven af Fisk og Fri og var blevet inspireret samt tændte på selv at prøve kræfte med skærgårdsgedderne. Her får du beretningen om deres tur.

– Da vi ankom til campingpladsen var vi fuldstændig betaget af området, men vi fik dog hurtigt tjekket ind og hentet vores både. Desværre var optimismen ikke særlig stor på campingpladsen, og meldingerne lød på at der stort set ingen gedder var i området, der var i hvert fald ikke blevet fanget noget specielt. Vi lod os dog ikke slå ud af meldingerne og var stadig meget opsatte og spændte på hvad vores tur måtte bringe. Fiskegrejet blev gjort klar og søkortet blev studeret nøje efter et godt sted at starte. Vi sejlede ud til et par øer som lå et godt stykke ude i skærgården og det hele virkede nærmest helt surrealistisk. Endelig var man der selv.

Størrelse er ikke alt… Hvis man kun har fanget gedder i ferskvand tidligere er ens første skærgårdsgedde stadig noget særligt, som Ronni Bull viser her. Efter kort tids fiskeri mærkede jeg den første gedde som desværre smuttede igen, men man bliver godt nok også overrasket over så hårdt og hurtigt de tager jerkbaiten. Så kom meldingen fra Jesper og Orla´s båd, hvor Orla havde landet hans første skærgårds gedde, et flot eksemplar på 3,5 kilo. Efterfølgende blev det Ronnie Bull´s tur. Først fik han et godt hug og han så nærmest lige så chokeret ud som jeg var over deres vildskab og mistede nok derfor fisken. Derefter fik han hug igen og nu lykkedes det ham at kroge fisken ordentlig. Vi fik landet fisken på ca. 1 kilo, men der var alligevel en del glæde at spore trods størrelsen. Det var jo hans første skærgårdsgedde. – Inden vi sejlede ind igen nåede Ronnie at fange en fin gedde mere. Dagen efter var vejret rigtig fint da vi sejlede ud og vi besluttede os derfor at sejle ud til et område et godt stykke væk fra Karlskrona. Vejret vendte dog lige pludselig og det blæste voldsomt op, hvilket resulterede i at vi var nødsaget til at vende om og sejle ind ad igen i næsten 2 meter høje bølger. Det var lige blevet en tand for spændende/farligt til sidst og Ronnie og mig søgte ly i en mindre vig. Efter vi havde sundet os lidt og holdt en kort øl pause, begyndte vi fiskeriet. I tredje kast var der en god fisk som tog min jerkbait og efter en god fight kunne jeg lande min første skærgårds gedde på 4,5 kilo, en super flot fisk som i øvrigt også blev turens største. Inden vi begav os videre nåede Ronnie og mig at fange tre gedder mere i samme vig. Resten af dagen fangede vi lidt mindre gedder, samt en rigtig pæn en på 3,5 kilo. Tredje dagen stod for døren og nu skulle vi gerne ha lidt mere gang i fiskeriet. Jesper havde endnu ikke mærket en gedde, så jublen var stor i begge både da han landede dagens første fisk. Men dagen artede sig desværre ligesom de foregående og heller ikke denne dag dukkede drømme gedden op. Det blev dog til et par pæne gedder i bådene på 3,5 – 4,4 kilo.

Pølser på enganggrill på en lille ø. Det må være et helt fast element på enhver skærgårdstur! Fangstmæssigt havde vi håbet på en del mere. Men vi havde alligevel en super fed og hyggelig tur, i nogen af de smukkeste omgivelser man kunne forestille sig. Når man her bagefter sidder og kigger tilbage, så har det været det hele værd og man er jo blevet bombarderet med en masse nye indtryk og spændende oplevelser og nu er det mere helheds indtrykket der tæller end selve fangsten. Så mon ikke vi en eller anden dag vender tilbage igen og får vores revanche.

Vi siger mange tak for rapporten. Her kan du læse mere om Dragsø Fiskecamp som både Fisk & Fri og gutterne her har besøgt med stor glæde.