– Jeg startede på kystflue for ca. 15 år siden, da jeg første gang deltog i Steen Ulnits Kystfluekursus ”Bind en Flue og fang en Fisk” på Samsø Højskole. Sådan lyder det fra Lars Melgaard Jensen – den glade fanger af gårsdagens flotte kystlaks fra Samsø, som d måske har hørt om. – Steen stod for Havørred teori/biologi, samt kasteteknik, og Preben Petersen underviste i fluebinding på kurserne. Jeg dumpede med et brag, så jeg var tvunget til at deltage i kurserne de følgende 5-6 år, indtil Samsø Højskole til sidst gik konkurs.

– Jeg er kommet på øen siden min barndom, idet min far og mor er født/opvokset herovre. Da jeg stoppede med at arbejde for 4 år siden, flyttede jeg permanent til øen, og har boet i Nordby siden. Det meste af min tid herovre går nu med fluebinding og kystflue fiskeri. Tirsdag aften bandt jeg en håndfuld simple fluer. Ikke noget specielt mønster, bare noget jeg ved virker på enhver havørred – sølv, sort og rød. Fluerne jeg lavede, er bare dubbed SSS Sealice Glitz, med hackle af rød hane over sort guldfasan. De skulle så prøves onsdag eftermiddag/aften.

– Kystlaksen, som du måske allerede har hørt om nu, huggede på cirka 15 meters afstand. Det gør stort set alle fisk på Ballebjerg/Møgelskår kysten. Oftest kortere. Hugget var egentlig ikke voldsomt, men der gik ikke længe, inden jeg vidste, at jeg havde fat på noget stort. Specielt, da baglinen begyndte at køre derudaf… De første 15 minutter vidste jeg ikke, hvad jeg havde fat i. Det var et konstant hårdt træk, og fisken svømmede på langs af kysten, så jeg fulgte egentlig bare med. Jeg troede faktisk, jeg måske havde kroget et marsvin. Det var først da jeg efter et stykke tid så ryg og hale i overfladen, det gik op for mig, at det måtte være en meget stor havørred eller en laks.

Det var på denne flue at Lars Melgaard Jensen fangede sin flotte kystlaks på Samsø.

Det var på denne flue, at Lars Melgaard Jensen fangede sin flotte kystlaks på Samsø.

– Herfra har jeg ikke styr på tiden. Jeg fokuserede udelukkende på at holde et konstant moderat pres for at køre den træt. ”Vi” gik sådan frem/tilbage over 100-150m et pænt stykke tid. De sidste ca. 15 minutter havde jeg den 5-6 meter ude i klart vand og gik egentlig bare frem/tilbage med den. Den foretog ikke større vilde udløb. Til sidst pressede jeg den ind, samtidigt med en lille bølge, lagde stangen, kastede mig over den samt fik et godt tag i gællerne.

– Puuuha, jeg var lettet, da den lå 10 meter oppe! Jeg tror det hele har taget ca. en time, og jeg skulle lige bruge en halv på at komme mig! Jeg havde en lille vægt i min taske, men den gik i stykker, da jeg løftede den, så jeg kunne kun måle den til 95 cm. Jeg er nabo til en restaurant, så der fik jeg den både målt igen samt vejet til 9,5 kg da jeg kom hjem. Jeg tror, at dette bliver mit livs fisk på kystflue på Samsø. Sandsynligheden for, at det sker igen, er nok meget lille. Jeg er også glad for, at jeg har en ”Murphy” tilgang til mit grej – ingen ”vindknuder” på forfang, knuder på flue og mine forfang er solide. Jeg checker fluen, hvis jeg hører det mindste ”klik” mod en sten i bagkastet osv. Alt hvad der kan gå galt, vil simpelthen gå galt, når du har sådan en fætter på en 5’er stang.

– Jeg er bare lykkelig og taknemmelig for at det hele spillede i dag. Hvis du har lyst til at fiske på Samsø, har jeg lavet en Facbook-side der hedder ”Seatrout Samsø”. Der ligger et kort over fiskepladser, som du kan printe. Kortet er baseret på et Steen Ulnits lavede til Kystfluekurserne. Jeg har også en side, der hedder ”Samsø Flies”. Den lavede jeg med henblik på at starte noget fluebinding op på Samsø, men det satte Corona en stopper for. Den indeholder nogle af de fluer, jeg binder. Knæk & Bræk.

Hvidovre Sport

Lars Meldgaard Jensen fik sig noget af en overraskelse, da denne flotte kystlaks huggede hans flue på Samsø.