– Min kammerat og jeg har netop været på karpetur i weekenden, fortæller Martin Lenschau til Fisk & Fri. – Vi havde snakket om, at vi ville tage en støre sø, da karperne allerede er gået på leg i mange af de mindre søer nu. Vel ankommet til søen fredag aften gik vi os en lille tur for at finde et par gode pladser, hvor vi mente, at karperne ville komme forbi. Taklerne blev kastet i vandet, og efter to timers fiskeri var der noget ved min ene stang, uden at det rigtig blev til noget. Jeg lagde derfor taklet om, så jeg var helt sikker på, at det lå rigtigt, hvorefter jeg fodrede lidt igen.

– Herefter skete der ikke så meget – ud over at jeg hørte en pæn karpe plaske lidt længere nede af bredden. Jeg overvejede derfor at skifte plads næste dag, men nu hvor jeg faktisk havde haft lidt aktivitet på min ene stang, valgte jeg alligevel at blive. Og det skulle vise sig at være en god taktik, for søndag morgen klokken 9 fik jeg en screamer af den anden verden: Karpen tog et heftigt udløb ind igennem et sunkent træ. Jeg kunne tydeligt mærke, at den stadig var på, så der var kun en ting at gøre, nemlig at hoppe i et par waders og så eller komme ud i vandet for at befri fisken. Det lykkedes heldigvis at få den fri af grenene, hvorefter jeg stille og roligt kunne fighte den ind til nettet. Den stærke fisk viste sig at være en gammel kriger af en spejlkarpe på 13,9 kilo.