– Vi havde planlagt turen en uges tid, fordi isen var væk og vejret så endelig ud som om, at det kunne give en fisk, fortæller Mads Nørgaard Christensen, der studerer  på Forshaga Akademins sportsfiskerlinje. -. Vänern er Sveriges største sø og nok den sø, hvor fiskeriet kan være det absolut sværeste. Søen byder enten på dit livs fiskeri eller giver den værste tur du har prøvet… Vi valgte at tage ud sent, og kørte derfor fra huset klokken 10, men halvvejs til søen fandt vi ud af, af remoten til elmotoren lå derhjemme, så vi vendte om kørte tilbage og fik hentet den. Så var det afgang igen, forbi tankstationen efter benzin og så til bådrampen. Der var et par andre både, som også skulle afsted, så efter en hurtig snak sejlede vi en halv times tid til det første spot. Her fik vi en lille tyk gedde på cirka 4 kilo, og havde et par følgere, men fiskeriet var svært. Jeg stod med fluestangen og de to andre med gummidyr. Vinden tog dog til, og der begyndte at komme høje bølger, så jeg droppede fluestangen og fandt min triggerstang frem i stedet for. Vi sejlede endnu en halv times tid i god søgang til næste spot, hvor vi placerede os lidt fra en stor sten på toppen af en god skråning. Vi havde aldrig fisket spottet før, men på kortet så den ret giftig ud.

– Jeg havde hjemmefra stjålet en Gatorgum 22cm i Petrol fra en kammarart, der nægtede at tro på den ville levere en stor fisk.  Jeg tog første kast lidt ved siden af stenen, og lod agnen arbejde sig ned på de små 8 meter. Da jeg mærkede bunden, løftede jeg baiten op og startede en langsom indspinning, og efter et par indtag på hjulet kom der et massivt og tungt hug. I det jeg gav modhug, var jeg ikke i tvivl om, at det var en stor fisk, og fik kaldt på nettet. Desværre var nettet filtret sammen og vi kunne ikke få det samlet ordenligt, men Tobias var hurtig og fik den skubbet langsomt ind i nettet, hvor vi kunne se det her var en rigtig stor fisk. Vi fik gjort alt klar i båden til at måle, veje og afkroge fisken, da den havde indhaleret agnen totalt. Efter en hurtig afkrogning, målning og kontrolvejning med to vægte kunne vi sætte en af de tykkeste gedder jeg endnu har fanget ud igen. Gedden var 112cm lang og vejede imponerende 11.8 kilo. Vejret blev nu endnu dårligere, og efter vi fik en mindre fisk valgte vi at sejle hjem efter kun et par timer på vandet. Det var en af de gode dage på åbent vand, men nu skal jeg igen op nordpå og bore huller i isen efter store sandarter og gedder, slutter han.