– Dagen startede stille og roligt ud med at jeg gik i gang med at pakke, så jeg var klar til at fiske noget Salmo trutta ved middagstid, skriver Johannes Thorbjørn Hansen til Fisk & Fri. – Jeg fik også lige bundet en ny frisk sort zonkerflue, som jeg mente var en sikker vinder til dagens fiskeri. Da jeg ankom til vandet så jeg, at vandet var et godt stykke over normal vandstand, og vandet havde desuden fået en del farve. Jeg har dog fanget dem under langt dårligere forhold, så jeg havde bestemt ikke mistet modet.

Jeg fiskede primært med min nybundede zonkerflue, men efter noget tid, forsøgte jeg mig med en skumbille. Vejret var nemlig meget roligt, og forholdende var egentligt ret gode til det. Efter nogle timer uden held, satte jeg mig ned og fik skiftet tilbage til min zonker, og da jeg havde fået bundet den på, så jeg straks en god hvi-rvel og en trykbølge tæt ved land. Jeg skyndte mig at få kastet til fisken, som fortsat jagtede små hundestejler i overfladen, og der gik ikke mange sekunder, før den fandt min flue. Et hårdt hug efterfulgt af nogle grove hovedryst i overfladen indikerede, at fisken var over de 60 centimeter. Glæden og adrenalinen varede dog ikke længe, da den besluttede sig for at storme ind i en stor bunke siv, hvorefter den fik rystet fluen ud af munden.

– Ufortrødent fortsatte jeg mit fiskeri og begyndte så småt at se nogle få jagende ørreder, men desværre uden for kastevide. Endelig så jeg dog en god bølge 50-60meter fra mig, og fisken jagede inden for min kastevide. Jeg skyndte mig derhen og fik placeret fluen, hvor jeg formodede, at den svømmede. Jeg fik flere gange fisken til at bule aggressivt efter fluen, men den bliver ved med at afvise min flue i sidste øjeblik, til så stor frustration for mig, at jeg må til sidst give op.

– Jeg fortsatte mit fiskeri, men det begyndte så småt at være tid til at tage hjem, og jeg begyndte derfor at indfinde mig med, at det ikke var min dag i dag. Jeg forsøgte mig dog med et sidste spot, som jeg allerede havde fisket tidligere på dagen. Jeg så ingen tegn på jagende fisk, men ud af det blå huggede en stor søørred lige for fødderne af mig. Det blikstille vand, der reflekterede solnedgangens lys, blev brudt og adrenalinen pumpede igennem hele kroppen. Jeg fik efter en nervepirrende fight nettet en smuk stor søørred, som målte 63cm. Efter et par hurtige billeder svømmede fisken videre, så den til vinter forhåbentligt kan videregive sine gode gener.