– Jeg tænkte, at en morgentur inden arbejde kunne være givende, fortæller Anders Salling Sørensen. – Men da jeg så vinden, kom jeg lidt i tvivl. Jeg besluttede mig for at tage afsted alligvel, men pakkede kun spinnesættet, vadejakke og to gennemløbere.

– Da jeg ankom på pladsen, holdt der tre tyske biler, en polsk og en dansk, så jeg tænkte – hmmmmm… gad vide, om der var plads til mig? Jeg tog dog vadejakken på og snuppede stangen med. Da jeg kom ned til vandet, kunne jeg godt se, at der manglede 30-40cm vand, men nu var man jo kommet så langt, så gennemløberen skulle da luftes. Efter en 30 minutters fiskeri, hvor jeg kæmpede hårdt med lavvande og ålegræs, havde jeg et par følgere, som kun blidt puffede til gennemløberen.

– Jeg fortsatte ned af kysten og fandt et lille spot, hvor der var en lidt dybere rende, så jeg ikke fik ålegræs på, og efter tre kast havde jeg en god fisk efter, som vendte på 30-40cm vand. Jeg så ikke størrelsen, men en kæmpee hvirvel i vandet. Her begyndte adrenalinen at køre, og jeg blev tændt til jagtmode. Den var efter blinket 5-6 gange mere, hvor den enten ramte forbi gennemløberen eller der ikke var vand nok, men så fik den endelig fat, og hold nu op den var sur. Den huggede rigtig hårdt og vendte med det samme samt gik amok, hvor den tog et mega udløb på 30-50m. Og her begyndte gelebenene at vise sig.

Efter en hård kamp frem og tilbage fandt jeg et sted, hvor jeg – hvis jeg timede bølgerne rigtigt – kunne få kanet fisken op. Nu kunne jeg se, at den blødte kraftigt. Jeg fik fisken på land, hvor jeg jublede. Jeg ville hurtigt have krogen ud og fisken sat ud igen, da den er farvet, for jeg har det bedst med at kun hjemtage blanke fisk. I det samme knækkede linen, da den havde kørt op af dens skarpe tænder. Og så kunne jeg se, at krogen havde ødelagt to rækker af gællestavene. Jeg valgte derfor at aflive fisken.

Alt i alt en helt fantastisk morgen på Møn, hvor jeg kunne tage på arbejde efterfølgende med et kæmpe smil på munden.