Magnus med sin flotte aborre på 1,3 kilo

– Min far og jeg var lige inden sommerferien blevet inviteret på aborrefiskeri hos en af min fars gode fiskekammerater, som bor i Ballerup, indleder Magnus på 9 år sin fangstrapport. – Han havde nemlig fået et lokalt tip om, at der skulle være pænt store aborre i en nærliggende sø.

Inden vi tog afsted havde min far skaffet en masse farverige jigs, som vi forventede ville kunne lokke enhver sulten aborre til hug. Foruden min far og jeg, deltog min fars to fiskekammerater (Bob og Rasmus), og de havde hver deres drenge (August og Emil) med på turen.

Alle var vi naturligvis meget spændte på om der nu virkelig var så store fisk som vi havde hørt. Men det fik vi heldigvis hurtigt bekræftet. For allerede i mit andet kast fangede jeg en pæn aborre på ca. 800 gram. Mange fisk i halvt-kilos-klassen fulgte hurtigt efter, og pludselig huggede en kæmpe også på Augusts jiig – helt tæt under land. Desværre mistede han fisken efter en kort fight, da den var kroget alt for løst på grund af det tætte hug.

Ikke længe efter var der igen kontakt med en kæmpe, og denne gang kom den på land trods en hård fight på det ultra lette grej. Det var min fars ven Rasmus, der landede en flot fisk på 1,2 kg. Den fine fisk blev dog hurtigt og nænsomt genudsat.Bare det dog var mig, der kunne prøve at få sådan en stor fisk på krogen tænkte jeg! Men nu var tiden inde til aftensmad, og jeg begyndte at tro at mit fiskeheld var opbrugt. Over en god hjemmelavet burger aftalte vi dog, at vi ville tag endnu et lille fisketræk efter maden. Og det skulle vise sig at blive en god beslutning. For her fik jeg lov til at slutte dagen med mit livs aborre-hug.

Jeg havde i mellemtiden skiftet fra jiig til spinner, hvilket gav mange mindre fisk. Men tiden gik og min far havde netop sagt, at vi skulle til at pakke sammen, da endnu en kæmpe huggede helt tæt under land. Heldigvis var den kroget ordenligt, og jeg nåede at give line så fisken kom under kontrol. Efter en kort men hektisk fight kom fisken på land. Pyhhaa hvor var jeg dog glad, og jeg gav straks high-five til de andre drenge. Imens gik de voksne i gang med en nænsom håndtering af fisken – som naturligvis blev målt, vejet og fotograferet – inden den prægtige kæmpe fik lov at svømme tilbage i søen. Her vil den forhåbentlig vokse sig endnu større til næste gang jeg kommer, slutter Magnus og tilføjer at den store fiske vejede 1,3 kilo og målte 45 centimeter.