Den dygtige fluefisker Marc Skovby er netop vendt tilbage til Danmark efter en længere fluefisketur til Slovenien, hvor han har været på jagt efter den fåtallige hucho – alias donaulaks. – Det er en fisk, jeg har haft på min bucketlist i mange år, fordi den efter sigende skulle være en af de sværeste laksefisk at få på fluestangen.

– Tidligere forsøg på ture har været aflyst enten på grund af for høj vandstand eller Covid, så det var med stor glæde, at jeg omsider kom til at fiske mit drømmevand. Vandstanden i floden var lav og vandet var krystal klart, så det var ret nemt at holde øje med sin flue under det praktiske fiskeri. Allerede halvvejs gennem den første pool fik jeg et hårdt hug, men krogede den desværre ikke. Anyway – så var jeg ligesom i gang! Kort efter krogede min kammerat Kåre Condrup en fisk på sin 18 cm lange streamer, men desværre var det ikke en hucho, men blot en lille regnbueørred. Efter denne fine indledning fiskede vi næsten tre dage uden et hug. På tredjedagen fik jeg dog om aftenen en mindre donaulaks, men det var først på fjerdedagen at jeg for alvor fik det, som jeg var kommet efter:

– Tidligt på eftermiddagen ankom vi til en ny smuk pool med krystalkart, smaragdgrønt vand. Der var frost i luften, is i øjerne og gennem det klare vand kunne jeg spotte flere flotte donaulaks. Jeg arbejdede mig nedstrøms med min Guideline ULS 3D s357, indtil jeg kom ned til de dybeste og mest langsomme dele af poolen. Linen lod jeg synke dybt ned, hvorefter jeg strippede aggressivt ind, hvilket var netop det, der skulle til for at udløse et stenhårdt hug, og efter et par stripstrikes kunne jeg mærke vilde headshakes i den anden ende. Med det samme vidste jeg, at jeg havde en fin og lidt større donaulaks på krogen. I det langsomme vand gik der ikke lang tid, inden jeg havde den tæt på, hvor den rullede dramatisk rundt næsten lige under stangtoppen – men inden længe kunne den glide ind over netrammen. Jeg tog et hurtigt foto af fisken, og kunne kort efter nyde synet af den smukke fisk svømme retur i det krystalklare vand.

– Selvom vi nærmede os den mest produktive del af dagen, kunne jeg ikke rumme at fiske mere, men gik i stedet med Kåre, som havde et par følgere og et take – desværre uden at fange noget. Tusind tak til Dare Heberle, der hjalp til med fiskeriet og alt det praktiske samt Tie and Fly der også var godt selskab undervejs. Jeg fiskede med den nye Guideline Lpx predator 9’ #9wt with a 18gram 3D+ ULS s357 linked to a 0,0028” TSL runningline… et perfekt set-up til små floder og lav vandstand.

Hobie Outback fiskekajakker.dk

Lavt, klart og koldt vand i Slovenien.

Klar til hucho fiskeri!

Fiskeriet efter hucho er normalt bedst i vinterhalvåret.