Den skånske sydkyst kaster hver vinter nogle virkelig flotte blankfisk af sig – og sådan har det også været i år. Den seneste storfisk blev fanget i mandags af den svenske fiskeguide Philip Augustsson, som til daglig guider både havørred og predatorfiskere i Skåne:

– Jeg begyndte mit fiskeri klokken 11, men vandet var lidt lavt på denne plads, og det endte med, at jeg blankede i to timer, fortæller han. – Herefter rykkede jeg til en anden plads 20 minutters kørsel væk, men også her trak jeg en nulbon. Jeg kørte derfor lidt rundt og så mig lidt omkring, indtil jeg besluttede mig for en plads, der plejer at være ret god i højvande.

– Klokken 16 var jeg klar på pladsen lige som vandet steg, og det gav i perioden fra klokken 16-18 hele 13 fine havørreder, hvoraf de 10 var over målet på 50 centimeter, fortsætter Philip. – Alle fiskene var i god kondition og huggede på Westins Sømmet i farven Mad Tobis på 22 gram. På vej ind mod land kastede jeg indefter og havde flere hug, som jeg bommede, så jeg besluttede mig for lige at gennemfiske området en ekstra gang, inden jeg tog hjem. Og det viste sig at være en god strategi, for pludselig fik jeg et massivt hug på det blink, som jeg lige havde skiftet til, nemlig en Westin D360 på 18 gram i farven Kobberage.

– Hugget faldt på 1,5 meters dybde, og fisken gik straks helt amok. Jeg vil skyde på, at fighten tog 10-15 minutter, og undervejs lavede den i omegnen af 25-30 massive udløb. Da den kom helt ind, var den lige så ustyrlig og cirklede rundt om mig mindst 10 gange, hvor jeg var bange for, at den skulle sætte sig i nogle sten. Jeg fik derfor vadet ud på lidt større dybde, hvor det efter fem landingsforsøg lykkedes mig at få den i nettet. Men – da den endelig gled sikkert over rammen, endte det med at kun halvdelen af fisken var sikkert inde, så jeg måtte skovle bagenden af fisken ind i nettet med håndkraft! Fisken, der var 5,22 kilo og 80 centimeter blevet taget med hjem til køkkenet, slutter en glad Philip sin beretning om sin nye PR til Fisk & Fri. Du kan følge Philip på hans Instagram eller Facebook.

Har du selv været ud at fange nogle store fisk, så husk at give redaktionen et tip på 30 70 02 36 eller jb@fiskogfri.dk.