Rhinens delta er kendt for at producere nogle gigantiske gedder, og der er taget adskillige 130 cm+ fisk i området. Den sidste af de helt store, der blev taget i 2019 er sandsynligvis Robin Imkamps fantastiske 134 centimeters fisk, som han netop har offentliggjort. Fisk & Fri er selvfølgelig på pletten og har fået detaljerne om superfisken, der sandsynligvis er i top fem blandt de største europæiske gedder i 2019.

– Mit mål for ferien var nogle gode sandart og en stor gedde, forklarer han til Fisk & Fri. – Den første del af ferien fiskede jeg i Donau floden, hvor jeg fik fine sandart over 90 centimeter, hvorefter jeg tog til Holland med det mål at få en rigtig stor gedde fra Rhinen. Og det må man sige lykkedes meget godt.

Hug i mørket

Fisken huggede blot to dage før nytårsaften. – En af de rigtig gode hugperioder ligger fra mørket lægger sig til omkring klokken 20, hvorefter det især er sandarterne, der hugger, fortæller han til Fisk & Fri.

– Den første times tid lagde vi ud med pelagisk spin, fordi vi kunne se fiskene i midt vandet, men de var ret svære at få til at hugge, fortsætter han. – Vi skiftede derfor om til at fiske mere bundnært 1-2 meter over bunden på otte meter vand, og så kan det nok være, at der skete noget. Først fik vi to pæne fisk, og så pudselig fik jeg et underligt hug, hvor jeg faktisk var lidt i tvivl om, hvorvidt det var en gren, jeg havde fået fat i. Modstanden blev dog større jo tættere den kom på båden, og ret tæt på kom der pludselig et par brutale rusk efterfulgt af et par vilde og tunge udløb, så jeg ikke var i tvivl om, at det var en rigtig stor fisk.

– Faktisk var det længste udløb så langt, at jeg et øjeblik troede, at jeg havde kroget en malle. Vi stoppede spot-lock ankerfunktionen og drev langsomt imod fisken. Og hvis vi før havde været i tvivl om fiskens størrelse, så var vi det i hvert fald ikke nu. Det tog hele 17 minutter at fighte fisken, men til sidst gled den stille og roligt ind over vores XXXL net.

Alt i alt havde vi en fantastisk aften med 3 gedder og 10 sandart, der alle var over de 70 centimeter. Fiskene huggede på et 12,5 centimeter softswimbait, slutter han.

Det er ikke første gang Robin fanger gedder i den helt grove kaliber. Hans næststørste to fisk er begge på 127 centimeter fra en sø i Tyskland hvor han bor, nemlig søen Edersee.

Hvis du fanger en stor fisk, så husk endelig at kontakte os på jb@fiskogfri.dk – så vi kan vise fisken her på sitet.