Valg af fiskebåd er en evig diskussion. For Henrik Haupt er valget dog let – det skal være en gummibåd. Her fortæller han om sin fascination for gummibåde, der stammer helt tilbage fra drengedrømmene – samt fordele og ulemper ved disse lette og fleksible fartøjer.
Tekst og fotos: Henrik Haupt
JEG ER KUN 10 ÅR GAMMEL, men sidder som forstenet foran fjernsynet, mens Jacques Cousteau og hans team, drøner af sted over vandet i store gummibåde på vej mod nye eventyr. Det gør dybt indtryk, og jeg er sikker på, at jeg vil være opdagelsesrejsende, når jeg bliver stor. Jeg er overbevist om, at årsagen til at drenge bliver til mænd er, at det er meningen de kan og skal udleve deres drengedrømme.
Henrik Haupt på fiskeeventyr med familien i egen gummibåd
Nu er jeg 45 år, og det er en fantastisk efterårsdag. Jeg giver motoren fuld gas, mens Zodiac gummibåden under os nærmest flyver af sted over vandet. Vi drøner uden om de farlige skær og rundt om den ene øde ø efter den anden, mens vi nyder den flotte natur, hvor farverne på efterårets træer stråler om kap med den spejlblanke vandoverflade. Vi er på oplevelse i den svenske skærgård, og båden er godt læsset med mig og mine sønner, telt, Trangia, mad og fiskegrej. Weekenden skal bruges til at få et afbræk fra hverdagen og dens forudsigeligheder. Vi skal ud og opleve, og vi har eventyr med i bagagen.
Vores gummibåd har taget os med på mange oplevelser igennem de sidste par år. Drengene og jeg har overnattet i den. Vi har grinet og hygget os i den. Vi er blevet overrasket af uvejr og blevet gennemblødte. Den har bragt os på plads over en stime torsk ved Ven, hvor jeg har nydt synet af drengene på hårdt arbejde, mens de pumpede torsk op til køleboksen. Gummibåden har sejlet vandet tyndt foran badestranden på en dejlig sommerdag, mens knægtene har kappedes om, at lave de bedste tricks på kneeboard, wakeboard og vandski. Den har kort fortalt givet os en masse uforglemmelige oplevelser sammen, og givet os billeder af ristede skumfiduser over bål, der altid vil være at finde i vores hukommelser.
Fiskeri fra gummibåd giver fangstfordele
Mine første torsk og hornfisk fangede jeg sammen med min egen far fra en gammel Avon Redcrest gummibåd. Den havde en 1,5 Hk British Seagull på hækken. Motoren larmede og brugte 10% olie – men den virkede altid. Jeg har haft båd selv, siden jeg var 22, men først da jeg var sidst i 20’erne og købte min første gummibåd, fandt jeg bådtypen, som virkelig fascinerede mig, og som gav mig følelsen af at udleve min drengedrøm. Jeg har siden haft andre både, men er alligevel vendt tilbage til gummibåden, for den giver mig en følelse, som ingen anden bådtype har kunnet give mig. Den dufter simpelthen bare mere af eventyr.
Fiskeri fra båd på helt lavt vand, er en oplevelse for sig, og til det er en gummibåd perfekt. Så længe der er vand nok til skruen, kan der sejles. En elmotor er med sin lydløse gang rigtig god til at trække en gummibåd igennem det klare lave vand. Husk at se ned i vandet, sug indtrykkene ind, og oplev bundforholdene passere under båden som et endeløst maleri.
Gummibåden giver mig fornemmelsen af tættere vandkontakt end nogen anden bådtype – næsten lige så tæt, som når jeg fisker i mine waders. Men man er netop også tættere på vandet, når man sidder på en ponton og vandet risler forbi lige under bagdelen. Børn elsker også at ligge på maven ud over siden og lade fingrene køre igennem vandet; den bløde ponton og store stabilitet, gør det til en sikker oplevelse
Man kan også drive, mens man hænger ud over siden med en undervands kikkert i hånden. Det er en kæmpe oplevelse, og kan næsten sammenlignes med at snorkel dykke, dog uden at blive våd. Der er en verden helt for sig under overfladen, og man kan blive dybt fascineret af at ligge og kigge ned i eventyret
En større gummibåd er praktisk til både dykning og vandsport, da den er nem at komme ind og ud af, når man skal i vandet. Samtidig laster den rigtig mange kilo og er yderst stabil. Hvis man ellers kan holde balancen, kan man stå på pontonkanten uden at den kæntrer. Men det kræver selvfølgelig en stor båd, hvis den skal bære en motor, der er kraftig nok til vandsport.
En gummibåd er i sig selv meget let, så med en 15hk motor kan der opnås en fart på næsten 20 knob, og den kan bruges til at trække børn i en tube eller på kneeboard. Når børnene bliver store, eller hvis man selv vil være med til sjov på vandet, så er der behov for 25 hk på hækken. Det gør så det hele mindre transportabelt, så det ikke længere dur med bagagerum eller tagbagagebærer. Til dette formål kræves en trailer.
Tæt kontakt til naturen og fiskene – med gummibåd er det en bonus
Gummibåden er en våd bådtype, så når det blæser og bølgerne rejser sig, skal der ikke meget til, før vandet pisker ind over de lave pontoner. Det giver mig dog en følelse af, at være tæt på naturen og mærke magien ved havets skiftende udtryk. Og at føle det kolde vand i ansigtet, det kan faktisk også have sin charme. I forhold til en jolle er gummibåden både vindfølsom og svær at ro
Der er selvfølgelig rigtig stor forskel på en lille kompakt gummibåd, der let kan bæres og søsættes i den lokale sø, og en stor rummelig gummibåd med katamaran bundform, der giver overlegne sejlegenskaber og god komfort. Min egen Zodiac båd er med katamaran bundform, forstået på den måde, at den har to oppustelige »pølser« i bunden – en under hver ponton. Det gør, at den nemmere kommer i plan, og også sejler mere roligt i mindre bølger, da den nærmest svæver over vandet. Den har også ekstra greb i vandet ved skarpe drej med båden
En helt anden kategori er RIB bådene, som er gummibåde med glasfiberskrog. De bærer store motorer og kan sejle i hård sø, men samtidig forsvinder de fleste fordele omkring lethed, lav dybdegang og sammenpakkelighed
Der findes tre forskellige typer af dørk (indvendig bund) i gummibåde. Trædørk, aludørk og oppustelig dørk. Den stærkeste er aludørken, mens den oppustelige er både lettest, mest komfortabel at sidde på, og langt nemmere at håndtere, hvis båden skal pakkes sammen
En elektrisk 12v pumpe til oppustning, er rigtig god at have til større både. En gummibåd taber altid en smule luft, så selvom man vælger at lade den være pumpet op, når man ikke bruger den, så skal den altid have lidt luft, inden man skal ud og sejle.
Med det rigtige udstyr monteret er fordelene i fiskeriet langt større end ulemperne ved en gummibåd
Til fiskeri med gummibåden er det tit en fordel at montere forskelligt udstyr. Det kan bestemt være lidt af en udfordring på en gummibåd, hvor man jo ikke rigtigt kan skrue i rælingen. Jeg har dog selv fået monteret to downriggere på hækken – en på hver side af motoren. På hver downrigger er der monteret tre stangholdere. Ekkolod og søkortplotter er monteret i låget af en stor Plano grejbox. Desuden har jeg fået monteret et beslag til elmotor i fronten – bestående af et pålimet fæste for et ankerspil. Så det kan bestemt lade sig gøre med lidt kreativitet.
Fordelene ved en gummibåd:
Lav vægt
Lille dybdegang
Kan pakkes helt sammen
Kan transporteres i bagagerum, eller på tagbagagebærer
Meget stabil – kan stort set ikke kæntre
Høj lasteevne
Hurtig i forhold til motorstørrelse
Udfordringerne ved en gummibåd:
Svær at montere udstyr på
Våd bådtype i dårligt vejr
Vindfølsom
Kan punkteres – der skal dog meget til
Svær at ro