Langt til havs findes en masse spændende fiskepladser der, når de en sjælden gang besøges af havfiskere, disker op med store oplevelser. Sejltiden derud er normalt lang, men det er der lavet om på med det nye skib M/S Sea Hawk. Fisk & Fri har været et high-speed smut på Nordsøen med.

AF DAVID NIELSEN

FARTEN BLIVER TAGET AF BÅDEN, og straks står en flok forventningsfulde lystfiskere klar ved rælingen med deres fiskestænger. Bag roret betragter skipper Mikael Jensen koncentreret plotteren og ekkoloddet. Vi nærmer os målet for dagens første fiskeplads, og allerede før vi rammer de eksakte koordinater, afsløres nogle store plamager på ekkoloddet. – Det der er byttefisk – formentligt sild og det andet her er stimer af sej, der er på jagt, fortæller han. Mikael lægger båden tilrette og i samme sekund at signalet for fiskeri lyder, sendes en stribe pirke og ophængere ned i dybet på deres fiskemission…

VEJRUDSIGTEN OP TIL TUREN har ikke set for god ud, og at komme på fisketur på Nordsøen bare fordi man har bestilt en tur, er ikke noget man skal tage for givet. Vind og bølger er en faktor, der hvert år sætter en stopper for mange ture – og på mange af de ture der gennemføres, kræver forholdene sine ofre til søsygen. Det kan være en barsk oplevelse for landkrabber at tage på fisketur på havet, men omvendt er det også herude langt fra land, at de rigtig store oplevelser venter.

Michael Thomsen med en stor sej, der sætter udstyret på en hård prøve.

Michael Thomsen med en stor sej, der sætter udstyret på en hård prøve.

Vi befinder os ombord på katamaranbåden M/S Seahawk, og er sejlet ud fra Hirtshals. Den oprindelige plan for dagens tur var at starte i området, der kaldes for buketten og derefter sejle sydvest på til den nordlige del af Det Gule Rev. Men vejrguderne vil os det anderledes; op ad dagen vil vinden tage til, og så er denne plan ikke realiserbar.

Buketten er et område, hvor der ligger flere vrag nærmest op ad hinanden, og vragene er jo som oaser, der har en magnetisk tiltrækning på både fisk og havfiskere. Lystfiskerkutterne, der er hjemmehørende i Hirtshals, vil normalt bruge tre en halv times sejlads på at komme ud til denne plads, og for at kunne gennemføre en tur herud med disse både, skal vejret være fornuftigt.

Men Seahawk er ikke som de andre både – og dette giver en meget større fleksibilitet. Båden er bygget til at sejle stærkt, og det er netop en del af konceptet bag rederiet Sea Service Express – at sejlads til fiskepladserne foregår i high-speed. De 20 sømil herud har vi tilbagelagt på en time og ti minutter. Når bølger, vind og strøm når et stadie, hvor fiskeri bliver umuligt, sadler vi om og sejler i »læ« af kysten. Så det, at båden kan sejle stærkt, selv i hårdt vejr, gør at vi kan gennemføre dele, af de planer og ønsker vi havde til turen, og så tilpasse resten efter de aktuelle forhold.

En flok glade havfiskere med en stribe flotte sej taget fra Seahawk.

En flok glade havfiskere med en stribe flotte sej taget fra Seahawk.

MIKAEL KOMMER UD PÅ DÆKKET og fortæller os, at der er 80 meter dybt, men at stimerne med sej står mellem 20 og 50 meter over bunden. Det gælder derfor om enten at stoppe sin pirk under nedfiringen og så arbejde sig nedefter meter for meter, eller at sænke pirken helt til bunden og så hurtigt få den trukket lidt op i vandet. Allerede inden alle mand har fået søsat deres pirke, står den første fisker med en stang, der flexer helt ned i håndtaget.

Det spreder sig nærmest som en steppebrand, og hurtigt står de fleste og sveder i deres flydedragter, mens de kæmper med de mørkegrå torpedoer i dybet. Én for én kommer fiskene til overfladen, bliver gaffet og halet indenbords. Det er flotte sej, og de fleste vejer mellem seks og ti kilo. Hurtigt får de første fisk følgeskab af flere i baljerne, og dette er sådan en start på en havtur, som man kun tør drømme om. Om smilet er størst hos skipper eller de ombordværende lystfiskere, skal være usagt, men det hele går op i en højere enhed, og så kan man ikke være andet end glad over hele linjen.

John Pedersen, der normalt fisker letspin efter havørreder i Odense Å, har sit hyr med en stor fisk for enden af linen. Selvom han for nyligt landede en drømmehavørred på over fire kilo, er han imponeret over kræfterne hos den fisk, han nu står overfor. Bølgerne tager uafbrudt til i størrelse og foruden at kæmpe med fiskene, skal der også kæmpes for at holde balancen. Det er svært at få fisken op, når den ene hånd hvert andet øjeblik skal bruges til at holde fast i søgelænderet.

Skipper Mikael Jensen i dyb koncentration for at få lagt Sea Hawk millimeter præcist over vraget.

Skipper Mikael Jensen i dyb koncentration for at få lagt Sea Hawk millimeter præcist over vraget.

Leonard Muys, der i dagens anledning er medhjælper ombord, træder til og giver John noget støtte, så han kan få fisken op. Fisken kommer indenbords og John præsterer nok dagens største smil, da vægten stopper ved ni kilo. Ude i stævnen står Ole med sit tredje hug. Han har allerede fanget én sej plus en doublé. Fisken har taget et godt udløb, og det er med møje og besvær, at han får drejet en omgang på hjulet, der nærmest knager under det hårde pres. Jeg spørger ham om hjulet har kapituleret, men han svarer, at det nærmere er ham selv der er færdig. Sveden springer frem på hans pande og med et forpint udtryk i ansigtet får han langsomt overtaget i kampen. Efter, hvad der nok for Ole selv føles som en evighed, kommer der tre store sej til overfladen.

Der er fuldt hus på forfanget med de to ophængere og pirken. Efter dette tovtrækkeri tager Ole en velfortjent pause. Nede agter vælter fiskene ind i en jævn strøm og Michael Sørensen står for sin andel af fiskene. Han klager lidt over ømme arme, mens han poserer for kameraet med to flotte sej i otte kilos klassen, men øjeblikket efter er han i gang med fiskeriet igen, og inden længe er en ny fight i gang. Da vi er færdige med det andet drev henover samlingen af vrag, tager vi et gruppebillede på agterdækket af folk med deres bedste fangster. Det er lang tid siden, at alle har været på en tur, hvor hele holdet fanger store fisk.

I COCKPITTET strømmer tonerne fra Gasolin klassikeren »Rabalderstræde « ud af højtalerne, og dette nummer kan ikke være mere velvalgt som soundtrack til det der sker ombord. Mens Kim Larsens røst fylder luftrummet, står skipper Mikael og skraldgriner, mens han filmer ud gennem ruden. Udenfor er Lars Karlsen spændt for med et sandt eksprestog af en fisk, der vælger sin egen køreplan. Men de er to om at bestemme og Lars trækker det længste strå. Op kommer endnu en stor fisk, men denne er lige en tak større end de andre, og med sine 11,5 kilo ender den med at blive dagens største.

Når man rammer stimerne af storsej, er der ikke plads til mange fisk i hver balje.

Når man rammer stimerne af storsej, er der ikke plads til mange fisk i hver balje.

Ganske som lovet, tager vinden til i styrke, og vi bliver kastet rundt på båden. Samtidigt driver vi så hurtigt, at det er svært at styre fiskeriet. Skipper ringer op og meddeler, at vi sejler tættere på land for at fortsætte med torskefiskeri over forskellige stenbanker.

Båden får godt med gas, og vandet hvirvles op som i en fontæne i hækbælgen. Selv i høje bølger er det behageligt at sejle i høj fart med M/S Sea Hawk. Efter tre kvarters sejlads kan vi fiske i knap så oprørte vande og slappe af med torskefiskeri på lettere grej. Det er fantastisk at kunne gennemføre sådan en fisketur, på en dag hvor alle andre både enten ville have aflyst turen – eller havde været nødt til at holde sig tæt på land hele dagen.

DET BLIVER SPÆNDENDE at følge Sea Hawks bedrifter i fremtiden. Mikael Jensen, der er ejer af- og skipper på båden, er en mand med mange gode ideer. Han har selv været med til at designe båden, som han har fået bygget i England.

Han blev trigget af, at det normalt skal tage så lang tid at sejle ud til Det Gule Rev for at fiske. Derfor har han valgt en båd, der kan sejle stærkt, for at tilbyde et alternativt koncept til det eksisterende. Den normale servicefart med M/S Sea Hawk er 20-25 knob. Med denne fart kommer man hurtigt ud til fiskepladserne og får meget mere effektivt fiskeri på en dag. Den høje fart under sejladsen, giver også større fleksibilitet på turen, hvilket gør, at man kan prøve positioner af som andre både ikke ville have mulighed for at kunne nå. Blandt Mikaels fremtidsplaner er ture til vrag, der ligger langt ude i Nordsøen samt ture til det dybe vand i Norskerenden. Og så pusler han også med idéen om at udruste båden til trollingfiskeri, og fiske laks i forårsmånederne med udgangspunkt fra Klintholm og Bornholm.

PÅ TUR MED SEAHAWK

Får du lyst til en havtur i ekspresfart, så se mere på www.sea-service-express.dk eller på Sea Hawks facebook side. Kontakt Mikael Jensen på: seaservice@live.dk eller telefon 22 40 73 48.

 

Subbook

 

M/S Sea Hawk er en katamaran, der skyder en servicefart på 20-25 knob. Dette gør, at man hurtigt kommer ud til fiskepladserne og får mere fisketid på en dagtur.

M/S Sea Hawk er en katamaran, der skyder en servicefart på 20-25 knob. Dette gør, at man hurtigt kommer ud til fiskepladserne og får mere fisketid på en dagtur.

    Modtag fiskepost med nye artikler

    Nu er du tilmeldt.

    Share This